Zo bemachtig je het mooiste visitekaartje van de boardroom

Gebruik alleen het beste papier en 12 andere tips voor een jaloersmakend mooi visitekaartje.

Nee, pure fictie is het niet, zei marketeer Christophe Balaresque eerder tegen NRC Q. Doelend op de beroemde ‘business card scene’ uit de film American Psycho. Daarin proberen hoofdpersoon Patrick Bateman en zijn collega’s elkaar te overtreffen in wie het mooiste visitekaartje heeft. “Oh my god, it even has a watermark“, hoor je Bateman zinderend denken als iemand zijn nieuwe kaartje op tafel legt. Ja, ook in boardrooms in de echte wereld kan het er soms zo verhit aan toe gaan, volgens Balarasque.

Niet gek, want visitekaartjes kunnen van grote invloed zijn op zakendoen, zegt netwerkexpert Daphne Medik.

“Je visitekaartje kan je imago beïnvloeden, want het zegt veel over de persoon die het geeft. Is het een slordig, goedkoop, verkreukeld kaartje? Dan denk je al gauw: deze persoon staat niet voor kwaliteit. Maar is het een mooi verzorgd kaartje? Dat geeft toch een positief beeld.”

Maar hoe maak je nou de perfecte business card? Daar komt veel bij kijken. Formaat, lettertype, papiersoort – zomaar drie variabelen waarbij veel goed, maar ook veel mis kan gaan. Wij vroegen advies aan netwerkexpert Medik, grafisch ontwerper Luuk van Amsterdam van Yourstyledesign en kaartjesdrukker/ontwerper Christiaan Janssen.

Wat zijn de do’s en don’ts van het visitekaartje? Ga met de muis langs de bolletjes.

…maar het kost wel wat

Maar wat kost het nou om zo’n visitekaartje als hierboven te laten maken? Nou, behoorlijk wat. De beste kaartjes worden niet alleen ontwerpen door een grafisch vormgever, maar gedrukt door een beroepsdrukker. Bij Christiaan Janssen ben je voor dat hele traject voor 250 kaartjes tussen de 350 en 500 euro kwijt. Dat is ook ongeveer de prijs bij Luuk van Amsterdam bij Yourstyledesign. Het duurt zo’n twee tot drie weken om ze te maken.

Dat verschilt sterk in prijs met veel visitekaartjes die op het internet worden aangeboden. Sites als Vistaprint, (100 voor 6 euro), Cewe (500 voor 9,90 euro) en Drukwerkdeal.nl (500 voor 19 euro) doen het voor veel minder. Nadeel: je gebruikt of je eigen, of een standaardontwerp, en niet die van een professioneel vormgever. Maar het grootste verschil zit ‘m in de papiersoort. Een goeie drukkerij gebruikt ambachtelijk, kwaliteitspapier. Dat voelt chiquer aan, maar kost ook wat.

En wanneer geef je ‘m nou eigenlijk?

Goed, je hebt dus een mooi visitekaartje - maar wanneer overhandig je ‘m nou aan iemand? Geen onbelangrijke vraag, want daar zijn allerlei ongeschreven regels voor, zegt netwerkexpert Medik. Ze ziet het wel eens gebeuren dat iemand op borrels zijn visitekaartjes aan het uitdelen is alsof het flyers zijn. “Dat moet je absoluut niet doen”, zegt Medik. “In Nederland is het gebruikelijk je visitekaartje pas te geven aan het einde van het gesprek. Als je weet dat je voor elkaar iets kan betekenen. Een visitekaartje krijgt pas waarde als iemand het wíl hebben.” En niet, zegt ze, als je het ongevraagd in iemands handen duwt.