Hoe bedrijven zoals Facebook en Apple werknemers inzetten als testpanel

Foto iStock

De klant is belangrijker dan ooit. Is ’ie niet tevreden? Dan staat het zo op internet. Bedrijven weten dat, en doen experimenten die hun werknemers bewuster moeten maken van de klantervaring. Weten wat je verkoopt dus, eating your own dog food. Hoe gaat dat in de praktijk bij grote bedrijven?

Facebooken met traag internet

Facebook introduceert ‘2G Tuesdays’. Alle werknemers die op een dinsdag Facebook gebruiken, krijgen een optie in beeld om door te gaan met een 2G-verbinding. Zo kunnen ze ervaren hoe Facebook werkt met trager internet. Deze maand updatete het medium zijn news feed, waardoor het nieuwsoverzicht ook met minder snel internet te laden is. Facebook ziet namelijk kansen in ontwikkelingslanden. Bijvoorbeeld in Afrika, waar het bedrijf ook al werkt aan internetvoorzieningen.

Voorspellingen over internetgebruik in ontwikkelingslanden laten zien dat 2G hier nog wel een aantal jaar wordt gebruikt. Geen gekke investering van Facebook dus.

Bugs opsporen bij Apple

Apple laat het verkooppersoneel al eerder kennismaken met nieuwe iOS-software als er een update aan zit te komen. Zo kunnen ze klanten beter informeren maar hopen ze ook bugs te vinden voordat de software door iedereen te downloaden is. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat Apple klachten krijgt over de vele softwarefouten na een update. Drie jaar geleden liet Apple ook de software van Macintosh-computers al testen door werknemers.

screen-shot-2012-06-21-at-3-54-09-pm

Mobile Only Day bij mediabedrijven

Geïnspireerd door The New York Times was het onlangs voor NOS-medewerkers een dag niet mogelijk om de site op een desktop te bekijken. Gerard de Kloet, eindredacteur online, wilde met Mobile Only Day de redacteuren bewuster maken van hoe de site op mobiel eruitziet:

“Een steeds grotere groep gebruikers raadpleegt de NOS-website vooral mobiel. Veel redacteuren zijn zich daarvan niet bewust en kijkt bij het maken van verhalen vooral naar hoe het stuk er op de desktop uitziet. De weergave op de app kan intussen flink afwijkend zijn.”

Bij de The New York Times werkten ze zelfs een hele week op deze manier. In een interne memo schrijft de krant:

Verplicht mailen met Yahoo Mail

Niet altijd valt een eigen product in de smaak bij personeel. Yahoo Mail bijvoorbeeld wordt blijkbaar maar amper gebruikt door de werknemers. Ze kregen daarom het vriendelijke verzoek over te stappen van Microsoft Outlook naar de eigen e-maildienst. Maar daar had niet iedereen zin in.

“Earlier this year we asked you to move to Yahoo Mail for your corporate email account. 25% of you made the switch (thank you). But even if we used the most generous of grading curves (say, the one from organic chemistry), we have clearly failed in our goal to move our co-workers to Yahoo Mail.”

De interne memo bevatte daarom wat extra aansporing, zodat de Yahoo-werknemers er echt niet meer onderuit komen.

“And, like all dogfood offerings, there is a feedback link in the product. Use it generously so we can make the improvements to make Yahoo Mail the unquestioned inbox champion of the world. I pitty the fool who resists.”