Hoge winst en flinke koersstijging - en tóch kan Ryanair beter

Foto iStock
Update: Ryanair maakte in het eerste halfjaar van 2015 37 procent meer winst dan een jaar eerder: 1,088 miljard euro. De omzet steeg met 14 procent tot 4,04 miljard euro.

Zeiknat van een heus watersaluut taxiede een Boeing van Ryanair afgelopen week naar de D-pier van Schiphol. Het was de eerste vlucht op Schiphol van de Ierse budgetmaatschappij, die vier keer per dag gaat vliegen tussen Amsterdam en Dublin.

Concurrenten als KLM zijn daar niet blij mee, en de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers evenmin. Maar zij kunnen Ryanair niet tegenhouden.

Vandaag presenteert het bedrijf halfjaarcijfers. Afgaand op de resultaten van voorgaande periodes reiken de bomen tot in, nou ja, de hemel.

En in een jaar tijd is een aandeel Ryanair op de beurs van Londen 84 procent in waarde gestegen, op de Nasdaq 45 procent. Toch valt ten opzichte van hun concurrenten nog verbetering te halen. In ieder geval op deze drie punten:

1. Service

Tot voor kort ging Ryanair er bijna prat op slechte service te bieden. Neem deze quote van topman Michael O’Leary over een passagier die z’n geld terugvroeg:

“You’re not getting a refund so fuck off. We don’t want to hear your sob stories. What part of ‘no refund’ don’t you understand?”

Inmiddels is O’Leary enigszins van gedachten veranderd. Ryanair probeert met het Always Getting Better-programma de service te verbeteren. Meer uit zakelijke overwegingen dan uit de overtuiging dat je als bedrijf nou eenmaal goede service moet bieden. O’Leary over de flinke winst afgelopen jaar:

“If I’d only known that being nice to customers was going to be so good for my business I would have done it years ago.”

De verbeterde service houdt onder meer in dat je minder hoeft te betalen voor het printen van je instapkaart (van 70 naar 15 euro). En sinds 2013 mag je een klein stuk handbagage gratis meenemen.

Maar op een aantal punten scoort Ryanair nog buitengewoon slecht. Uit onderzoek van de NOS op basis van cijfers van EUclaim blijkt dat Ryanair zelden direct een schadevergoeding uitbetaalt als een vlucht meer dan drie uur vertraagd is, terwijl dat volgens Europese regels wel moet.

In de lijstjes van de beste airliners ter wereld van adviesbureau Skytrax, gebaseerd op de meningen van klanten, is Ryanair niet eens te bekennen.

2. Arbeidsvoorwaarden

Vergeleken met andere maatschappijen verdien je als Ryanairpiloot niet best. Als je al iets verdient. Bij Ryanair, maar ook bij een concurrent als Norwegian Air Shuttle, bestaan voor beginnende piloten zogeheten pay-to-fly-constructies waarbij je twee jaar lang voor niets vliegt om maar ervaring op te doen.

Daarnaast werken er veel piloten bij Ryanair als zzp’er of via een uitzendconstructie, volgens een onderzoek van de Universiteit van Gent. Europarlementariërs willen dat stoppen. Piloten zonder contract zouden geen beslissingen durven nemen die economisch slecht zijn voor een maatschappij, maar goed voor de veiligheid.

Half oktober publiceerde de Franse stewardess Sofia Lichani een boek over haar vier jaar bij Ryanair. Een helse beproeving, als we haar mogen geloven. Uit de Belgische krant Het Laatste Nieuws:

“Je hebt niet het recht om ziek te zijn, want dan word je niet betaald. Als je stand-by staat voor een vlucht, moet je binnen het uur op de luchthaven zijn, maar voor die beschikbaarheid ontvang je geen vergoeding. In ­totaal heb ik 55 maanden bij Ryanair gewerkt, heb 5.000 uren gepresteerd maar heb er 3.700 betaald gekregen.”

Ryanair ontkent de aantijgingen van Lichani.

3. Punctualiteit (en eerlijkheid daarover)

Zelf beweert Ryanair vanaf 2010 - maand na maand, maart 2012 uitgezonderd - de Europese maatschappij te zijn die het vaakst op tijd vliegt. Waar die informatie vandaan komt is echter onduidelijk. Andere bronnen laten immers een ander beeld zien van Ryanairs stiptheid:

Veel wereldwijde statistieken van Ryanairs prestaties zijn er niet volgens Flightstats.com. Wel van afgelopen september. Zelfs onder budgetmaatschappijen was Ryanair toen niet de beste.

Ryanairtopman Michael O’Leary is niet bang zijn mening te geven. Over wat dan ook. Nog tien spraakmakende citaten: