Bosch

De Spaanse kwaliteitskrant El País bracht het nieuws dat het paneel De Zeven Hoofdzonden niet van Jeroen Bosch (1450-1516) zou zijn, zondag op de voorpagina. Maar wel met een vraagteken.

Het Madrileense Prado Museum, waar het kunstwerk dagelijks als één van de topstukken te bewonderen is, gelooft niet in de uitkomst van het onderzoek van de Nederlanders. Volgens het museum is het werk wel degelijk van Bosch. In tegenstelling tot andere kunstenaars uit zijn tijd dateerde hij zijn werk niet.

Het museum zal zijn eigen conclusies in mei volgend jaar bekendmaken als er een grote tentoonstelling wordt gehouden in de Spaanse hoofdstad.

Volgens Pilar Silva, bij het Prado verantwoordelijk voor de afdeling Vlaamse kunst en scholen uit het noorden, hebben de Nederlanders „prijzenswaardig onderzoek” verricht. Silva stelt echter in El País ervan overtuigd te zijn dat De Zeven Hoofdzonden wel degelijk een werk van Jeroen Bosch zelf is. „Het gaat hier alleen om de conclusies van de onderzoekers. Het wetenschappelijke comité, waarvan wij net als een tal andere internationale experts deel van uitmaken, is niet op de hoogte gesteld. Persoonlijk heb ik altijd gedacht dat De Zeven Hoofdzonden van El Bosco is”, aldus Silva in El País. Zij is bij het Prado Museum verantwoordelijk voor de restauratie van De Tuin der Lusten.

Silva laat verder de Spaanse krant weten dat de onderzoekers in het Prado niet al te veel ruimte en tijd hebben gekregen bij hun onderzoek naar het werk van Bosch.

Het Madrileense museum doet eigen onderzoek naar de authenticiteit van het werk van Bosch. De resultaten daarvan worden in 2016 naar buiten gebracht.

Spanje in het Bosch-jaar

Volgend jaar, bij het vijfhonderdste sterfjaar van Bosch, zullen ook het Prado Museum en het kloosterpaleis El Escorial komen met een expositie. Bij het Prado is Pilar Silva daar verantwoordelijk voor. Zij zal naast De Tuin der Lusten ook De Zeven Hoofdzonden als pronkstuk laten zien. El Escorial komt met een kleinere tentoonstelling met onder meer Bosch’ wandtapijten.

De voorbije jaren is een competentiestrijd ontstaan tussen De Koninklijke Collectie, beheerd door het Patrimonio Nacional, en het Prado Museum. De Koninklijke Collectie claimde aanvankelijk enkele werken van het Prado, waaronder Bosch’ De Tuin der Lusten, voor een nieuw te openen museum. Eind vorige week liet de nieuwe directeur van De Koninklijke Collectie weten de werken niet op te zullen eisen.