Vier vragen over het neergestorte Russische vliegtuig in Egypte

Reddingswerkers zijn bezig met het bergen van de lichamen. Foto EPA / Mohammed Hossam

Een Russisch passagiersvliegtuig dat net was opgestegen vanuit toeristenoord Sharm el-Sheikh en op weg was naar St. Petersburg is neergestort. Alle 224 inzittenden zijn om het leven gekomen. Vier vragen over de vliegramp.

1. Wat is er gebeurd?
Een Airbus A321 van de Russische luchtvaartmaatschappij Kogalymavia-Metrojet is neergestort in de Sinaï-woestijn. De Egyptische autoriteiten melden dat het toestel om 05.51 uur was opgestegen van het vliegveld van Sharm el-Sheikh voor een vlucht naar St. Petersburg. Na 23 minuten verloor de verkeersleiding echter het contact met vlucht KGL926. Alle inzittenden zijn omgekomen. Aan boord waren 7 bemanningsleden en 217 passagiers. Allen zouden de Russische nationaliteit hebben. Egyptische reddingswerkers hebben inmiddels de plaats waar het toestel is neergestort bereikt en zijn begonnen met de berging van de lichamen. Het Russische persbureau Ria Novosti meldde eerder dat de reddingswerkers geroep van overlevenden zouden hebben gehoord.

2. Wat is de oorzaak van de crash?
Het toestel lijkt problemen te hebben gehad met de motoren. Ria Novosti citeert een Egyptische nieuwsportaal, dat dit nieuws meldt op basis van een “goed ingevoerde bron”. Eerder meldde Ria Novosti op basis van een anonieme bron op het vliegveld van Sharm el-Sheikh dat de piloot van de Airbus kort na het opstijgen liet weten een noodlanding te willen maken op het vliegveld van Kairo vanwege technische problemen. Uit gegevens van de website Flightradar24 blijkt dat het toestel een scherpe daling had ingezet, voordat het van de radarschermen verdween. Hoewel moslimextremisten actief zijn in de Sinaï is het volgens de Egyptische autoriteiten onwaarschijnlijk dat het vliegtuig is neergeschoten of opgeblazen in de lucht.

3. Wat voor luchtvaartmaatschappij is Metrojet?
Kogalymavia, dat opereert onder de naam ‘Metrojet, is een kleine chartermaatschappij uit Siberië. Tegenwoordig is Metrojet gebaseerd op luchthaven Domodedovo bij Moskou. Metrojet beschikte over negen Airbus A320 en A321 passagiersvliegtuigen. Metrojet vliegt vooral naar vakantiebestemmingen rond de Middellandse Zee. Sinds de oprichting in 1993 is Metrojet een keer betrokken geweest bij een ongeluk. In 2011 brak er brand uit in een van de motoren van een Toepelev-154 van de maatschappij, terwijl het toestel aan het taxiën was. Drie van de 116 passagiers kwamen om het leven. De Airbus die vanochtend neerstortte, was 18 jaar oud, zo melden Russische media.

4. Zijn Russische vliegmaatschappijen onbetrouwbaar?
De Russische luchtvaart heeft een slechte reputatie. Het land telt veel kleinere maatschappijen die vliegen met oude, vaak slecht onderhouden toestellen. Vooral de Toepelevs van Sovjet-makelij waren betrokken bij ongelukken. In 2012 nam de toenmalige president Medvedev maatregelen om deze versneld te laten uitstromen. Tegenwoordig wordt er nauwelijks meer mee gevlogen en het aantal ongelukken is in de laatste jaren afgenomen, als kwam in november 2014 de topman van het Franse oliebedrijf Total om het leven toen zijn privéjet op het vliegveld Domodedovo botste op een sneeuwschuiver.

Grote luchtvaartmaatschappijen als Aeroflot en S7-Siberian Airlines vliegen met nieuwe toestellen en maken deel uit van internationale luchtvaartallianties, waardoor ze aan eisen moeten voldoen op het gebied van onderhoud en vliegveiligheid. Aeroflot heeft sinds 1994 geen dodelijk ongeluk meer gehad. Aeroflot zit samen met KLM-Air France in Sky Team. De twee luchtvaartmaatschappijen verkopen samen tickets op bepaalde vluchten.