De midlifecrisis van Sony, hoe bedrijven wegen en pleinen sponsoren

Foto EPA

Had je geen tijd al onze verhalen te lezen? Dit zijn de belangrijkste stukken van de week op een rij.

1. Facebook geeft in Brussel pakweg een half miljoen per jaar uit aan lobbyisten. Waar moeten zij europarlementariërs van overtuigen?

2. Een ander sociaal netwerk, maar dan met een stuk minder gebruikers (en omzet). Hoe is het - een jaar na de hype - eigenlijk met Ello, de privacyvriendelijke concurrent van Facebook?

3. Je filmdivisie wordt gehackt en je gadgets zijn al lang niet meer zo hip als die van Samsung of Apple. Het is een lastige tijd voor Sony, en dus verzint het bedrijf originele manieren om geld te verdienen: met online wiskundetoetsen bijvoorbeeld, of met drones.

4. Over dat almachtige techbedrijf gesproken: is de magie van Apple uitgewerkt, na matige recensies voor de Apple Watch en verhalen over tegenvallende verkopen voor de iPhone? Welnee, het bedrijf groeit stug door.

5. In Amsterdam kun je binnenkort een selfie nemen bij de Heinekenfontein. Steeds meer openbare ruimte wordt geprivatiseerd of gesponsord door bedrijven. Vooral rotondes zijn populair.

6. We praten er al 20 jaar over, maar virtual reality gaat nu écht populair worden - de techniek is er eindelijk. En dus zie je binnenkort misschien niet The Martian in de bioscoop, nee, je bént The Martian. Met een VR-bril op. Deze Nederlandse bedrijven worden rijk van die technologie.