Zo kwam de stad in de top-5

‘s Werelds populairste reisgids heeft Rotterdam ontdekt. Hoe gaat zoiets?

Feest in de Rotterdamse prijzenkast: Lonely Planet vermeldt de stad deze week in zijn jaarlijkse ‘Best in Travel’-lijst (zie kader). Ron Voskuilen, directeur van het stadsmarketingbureau Rotterdam Partners, vertelt hoe de vermelding door ‘s werelds grootste en populairste uitgever van reisboeken tot stand kwam.

Hoe kwam je met Lonely Planet in contact?

„De informatie op haar website over Rotterdam was al een tijd niet bijgewerkt, terwijl er veel veranderd is in de stad. Aangezien veel reizigers de Lonely Planet gebruiken, vroegen wij de uitgeverij begin 2014 om hiernaar te kijken. Dat ging niet makkelijk, maar uiteindelijk lukte het. We hebben één van haar auteurs direct uitgenodigd om hier te komen kijken.”

Hoe ziet zo’n bezoek eruit?

Op een donderdagavond, begin april dit jaar, kwamen een auteur en fotograaf aan. Vanaf Centraal Station gingen zij met de metro naar het Mainport Hotel. ‘s Avonds hebben we in Rotown gegeten en ‘s ochtends ontbeten we met de directie van het hotel. Daarna gingen we op de fiets naar de Bazar voor de lunch, keken rond in het King Kong Hostel en Boijmans Van Beuningen en dronken rond vijf uur wat in Café LaBru. ‘s Avonds bezochten we de Luchtsingel en het Hofplein en aten we in restaurant De Jong in de Hofbogen. Rond een uur of tien gingen ze terug naar het hotel, dus ik heb geen idee of ze ‘s nachts nog zijn weggeweest. Zaterdagochtend vertrokken ze weer.

Waar komt die top 10-notering vandaan?

Tijdens het bezoek ging het daar nog niet over. Maar op 6 juni belde Lonely Planet dat we in de top 10 stonden. We moesten dit stil houden, want Lonely Planet moest het boek nog maken met daarin alle lijsten.

Shortlist

Communicatiemanager Rebecca Law van Lonely Planet legt uit waar de keuze voor Rotterdam vandaan komt. „We vragen ieder jaar aan onze schrijvers bestemmingen te nomineren, gebaseerd op trends en aankomende evenementen. Redacteuren maken dan een shortlist. Hierna selecteren onze experts, waaronder mede-oprichter Tony Wheeler, de uiteindelijke tien steden.”

In hoeverre kun je Lonely Planet sturen in wat ze schrijft?

Ron Voskuilen: „De uitgeverij heeft volledige redactionele vrijheid. Het is echt haar observatie van de stad. Wij hadden dus geen zeggenschap over de notering of het bijbehorende artikel. Wij geven enkel feedback op onjuistheden. Wij proberen journalisten ook niet in de watten te leggen. Daar prikken ze doorheen. Ja, de twee overnachtingen in het hotel betaalden wij, maar dat doen we wel vaker bij buitenlandse journalisten. In totaal kostte dit misschien 350 euro.

Niet rijker

Law bevestigt dat haar journalisten niet rijker worden van zo’n stadsbezoek. En ook al zou er met snoepgoed gestrooid worden, de gids baseert zich op meer dan zo’n bezoek alleen, benadrukt ze. „Nederland heeft sinds veertien jaar een gids. Voor elke nieuwe editie sturen we journalisten naar Rotterdam. Zij zagen de afgelopen jaren de stad opbloeien. Onze experts vinden daarom dat toeristen dit zelf moeten gaan zien.”

Zitten er ook nog nadelen aan de verkiezing?

Ron Voskuilen: „Ik ben ervan overtuigd dat elke Rotterdammer hierbij gebaat is. Het zorgt voor meer inkomsten en werk in de stad. Bovendien komen bedrijven makkelijker hier naartoe, want hun werknemers willen er graag werken en wonen. Je ziet dat mensen blij zijn met de verkiezing. Het aantal Rotterdammers dat trots is op de stad, is de afgelopen twee jaar met 14 procent gestegen. Slechts 7 procent is dat niet. Je hebt nu eenmaal altijd Rotterdammers die zeggen: ‘pleurt op, moeten we dit wel willen?’ Ik heb het opgegeven om ook die mensen nog mee te krijgen.