Zijn drones en vastgoed de redding van Sony?

Aanhoudende verliezen dwongen Sony tot een nieuwe koers. Hoe pakt die uit?

Een Sony-medewerker toont een hoofdmonitor die kan worden gebruikt tijdens laparoscopie (kijkoperaties).

Het lijkt goed te gaan met Sony. De Japanse elektronicafabrikant maakte het afgelopen kwartaal weer winst. De nettowinst in het tweede kwartaal van het boekjaar, dat liep tot eind september, kwam uit op 33,6 miljard yen (244 miljoen euro). In dezelfde periode een jaar eerder leed Sony nog een verlies van 136 miljard yen.

Het succes is mede te danken aan een bezoekersrecord voor de animatiefilm Hotel Transylvania 2. Maar ook de spelletjestak van Sony deed het goed: het bedrijf verkocht sinds 2013 meer dan 25 miljoen PlayStation 4’s. De spelcomputers Xbox One en Wii U komen daar niet eens bij in de buurt.

Het succes volgt op een periode van tien jaar waarin 35.000 ontslagen vielen en onder meer de verlieslatende pc-tak Vaio werd afgestoten. Sinds Kazuo Hirai het concern in 2012 is gaan leiden, ontvouwt Sony het ene na het andere nieuwe initiatief. De „ondernemende geest” moet terugkeren, verkondigde het bedrijf deze zomer.

Hoe probeert Sony dit voor elkaar te krijgen? En werkt die nieuwe koers?

1 Online wiskundetoetsen

Het bedrijf dat furore maakt met sexy gadgets als de PlayStation 4 stort zich sinds dit jaar op de niet zo sexy markt voor online wiskundetoetsen. In april startte het Sony Global Education (SGE). Hiermee wil Sony op de lange termijn een alternatief bieden voor het traditionele, klassikale schoolsysteem. Of het Sony’s redding gaat zijn, is zeer de vraag. Tegen 2020 hoopt SGE een omzet van 73,7 miljoen euro te draaien, een fractie van Sony’s jaarlijkse omzet van zo’n 60 miljard euro.

2 Drones

In navolging van Google en Amazon richt ook Sony zich sinds juli op drones. Niet gek: die sector is over tien jaar naar verwachting alleen al in de VS 72 miljard euro waard. Samen met het Japanse roboticabedrijfje ZMP startte Sony Aerosense, waarmee ze onbemande vliegtuigjes maken voor zakelijke klanten. Die kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om een oogst mee te inspecteren.

3 Medische apparatuur

We zagen het eerder bij Philips: een elektronicaconcern dat zich richt op medische apparatuur. Sony begon in 2012 een gezamenlijke onderneming met cameraproducent Olympus, Sony Olympus Medical Solutions. Dit jaar wordt hun eerste grote product verwacht: een ‘ultra high-definition’ endoscoop. Sony hoopt zo’n 1,5 miljard euro aan omzet uit de medische tak te halen.

4 Vastgoed

Vastgoed, waarom ook niet? Sinds 1979 zit het bedrijf al in verzekeringen en sinds 2001 beheert het een eigen bank. Samen met het in 2014 gestarte Sony Real Estate vallen deze afsplitsingen onder Sony Financial - in de afgelopen jaren uitgegroeid tot één van de winstgevendste takken. Wat Sony Real Estate precies doet? Makelarij, vastgoedbeheer en -advies. Voorlopig alleen op de Japanse markt.

5 Elektrische auto’s

Sony is nog lang niet uitgeïnnoveerd. De nieuwste flirt: de automotivemarkt. Concrete plannen zijn er nog niet, maar directeur Hirai heeft zich laten ontvallen dat een samenwerking met een bestaande autofabrikant „absoluut” tot de mogelijkheden behoort.

En? Werkt Sony’s nieuwe koers? Vooralsnog zijn de jaarcijfers ook onder leiding van Hirai vuurrood. Maar in 2016 verwachten de Japanners een bedrijfsresultaat van 2,4 miljard euro – de eerste winst sinds 2013.