Zijn drones en vastgoed de redding van het Japanse Sony?

Aanhoudende verliezen dwongen Sony tot een nieuwe koers. Hoe pakt die uit?

Nieuwe medische apparatuur: hoofdmonitor voor kijkoperaties. Foto Yuriko Nakao / Bloomberg

Het lijkt beter te gaan met Sony. De Japanse elektronicafabrikant maakte het afgelopen kwartaal weer winst. De nettowinst in het tweede kwartaal van het boekjaar, dat liep tot eind september, kwam uit op 33,6 miljard yen (244 miljoen euro). In dezelfde periode leed Sony een jaar eerder nog een verlies van 136 miljard yen ( ruim 1 miljard euro).

Het succes is mede te danken aan een bezoekersrecord voor de animatiefilm Hotel Transylvania 2. Maar ook de spelletjestak van Sony deed het goed: het bedrijf verkocht sinds 2013 meer dan 25 miljoen PlayStation 4’s. De spelcomputers Xbox One van Microsoft en en Wii U van Nintendo komen daar niet bij in de buurt.

Het succes volgt op een periode van tien jaar waarin 35.000 ontslagen vielen en onder meer de verlieslatende pc-tak Vaio werd afgestoten. Sinds Kazuo Hirai het concern in 2012 is gaan leiden, ontvouwt Sony het ene na het andere nieuwe initiatief. De „ondernemende geest” moet terugkeren, verkondigde het bedrijf deze zomer.

Hoe probeert Sony dit voor elkaar te krijgen? En werkt het?

1 Online wiskundetoetsen

Het bedrijf dat furore maakt met sexy gadgets als de PlayStation 4 stort zich sinds dit jaar ook op de niet zo sexy markt voor online wiskundetoetsen. In april kwam het met Sony Global Education (SGE). Hiermee wil Sony op de lange termijn een alternatief bieden voor het traditionele, klassikale schoolsysteem. Of het Sony’s redding zal worden, is zeer de vraag. Tegen 2020 hoopt SGE een omzet van 73,7 miljoen euro te draaien, een fractie van Sony’s jaarlijkse omzet van zo’n 60 miljard euro.

2 Drones

In navolging van Google en Amazon is ook Sony zich sinds deze zomer gaan richten op drones. Niet gek: die sector is over tien jaar naar verwachting alleen al in de Verenigde Staten 72 miljard euro waard. Samen met het Japanse roboticabedrijfje ZMP heeft Sony Aerosense opgericht, waarmee ze onbemande vliegtuigjes maken voor zakelijke klanten. Die kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om een oogst mee te inspecteren.

3 Medische apparatuur

We zagen het eerder bij Philips: een elektronicaconcern dat zich richt op medische apparatuur. Sony begon in 2012 een gezamenlijke onderneming met cameraproducent Olympus, Sony Olympus Medical Solutions. Dit jaar wordt hun eerste grote product verwacht: een ‘ultra high-definition’ endoscoop, waarmee inwendig onderzoek kan worden gedaan. Sony hoopt uit de medische tak zo’n 1,5 miljard euro aan omzet te halen.

4 Vastgoed

Waarom ook niet? Sinds 1979 zit het bedrijf al in verzekeringen en sinds 2001 beheert het een eigen bank. Samen met het in 2014 gestarte Sony Real Estate vallen deze afsplitsingen onder Sony Financial - in de afgelopen jaren uitgegroeid tot één van de meest winstgevende bedrijfsonderdelen. Wat Sony Real Estate precies doet? Makelaardij, vastgoedbeheer en -advies, in Japan.

5 Elektrische auto’s

Sony is nog lang niet ‘uitgeïnnoveerd’. De nieuwste flirt: de automotive-markt. Concrete plannen zijn er nog niet, maar bestuursvoorzitter Hirai heeft zich laten ontvallen dat samenwerking met een bestaande autofabrikant „absoluut” tot de mogelijkheden behoort.

Werkt Sony’s nieuwe koers? Ondanks de goede kwartaalcijfers zijn de jaarcijfers ook onder leiding van Hirai nog vuurrood. Maar in 2016 verwachten de Japanners de eerste winst in drie jaar. Al zijn er ook de nodige twijfels. Een Amerikaanse fondsmanager vroeg zich in de Financial Times hardop af of Sony zich met al deze activiteiten niet te veel versnippert. „Het is een ratjetoe, er is geen synergie”.