LinkedIn maakt het waar, het is een ‘goudmijn’

Foto AFP

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

LinkedIn deed analisten gisteravond versteld staan bij de presentatie van de kwartaalcijfers, meldt Techcrunch. Het bedrijf deed het namelijk veel beter dan verwacht. In plaats van de geraamde 756 miljoen aan inkomsten, haalde het 780 miljoen binnen. Vergeleken met hetzelfde derde kwartaal vorig jaar is dat 37 procent meer.

De beurs reageerde dan ook erg positief op het nieuws; de aandelen van LinkedIn schoten 8 procent omhoog. De grootste groeimotor van het sociale netwerk is zijn Talent Solutions-divisie, LinkedIn’s best bewaarde geheim volgens The Next Web in 2013, die het mogelijk maakt dat bedrijven en recruiters tegen betaling betere toegang krijgen tot gebruikers. Deze tak haalde 46 procent meer inkomsten binnen in vergelijking met vorig jaar: 502 miljoen dollar. Dat is verreweg het grootste gedeelte van de totale inkomsten van LinkedIn.

Volgens Techcrunch laten de goede kwartaalcijfers zien dat LinkedIn een van de belangrijkste vacatureplatforms van dit moment is. Maar ook dat het een ‘goudmijn’ is die handig inspringt op de wensen en behoeftes van recruiters.

Starbucks valt tegen

Ook koffieketen Starbucks presenteerde gisteren goede kwartaalcijfers. Op veel vlakken voldeed het bedrijf aan de verwachtingen van de beurs, maar de verkoop in Azië viel volgens CNBC wel erg tegen.


De inkomsten van Starbucks waren precies zoals analisten die eerder voorspeld hadden: die steeg van 4,18 miljard vorig jaar naar 4,91 miljard in het laatste kwartaal. In Azië lukte het Starbucks echter niet de doelstellingen waar te maken. Ondanks sterke groei in thuismarkt Noord-Amerika, onder andere door nieuwe apps die bestellen én bezorgen makkelijker maken, wilde het daar niet zo lukken. De beurs verwachtte dat de koffieketen het juist in China goed zou doen. Starbucks is een van de weinige westerse merken die het afgelopen jaar geen last had van de onstuimige markt aldaar. Het bedrijf heeft plannen om in China het aantal locaties voor 2019 te verdubbelen naar drieduizend, schrijft MarketWatch. Waarschijnlijk zal Starbucks deze voornemens enigszins moeten bijstellen.

Waar gaan we 007 zien?

De grootste vraag over de toekomst van James Bond is niet wie hem gaat spelen, maar welke filmstudio de volgende film mag maken. Volgens The Wall Street Journal zitten onder andere Warner Bros, Paramount Pictures, Twentieth Century Fox achter de rechten op de reeks aan. Als volgende week het langverwachte ‘Spectre’ uitkomt in de VS verliest Sony de rechten op de superspion.


Bij Sony deed James Bond het uitzonderlijk goed, Skyfall uit 2012 was de best verdienende film uit de reeks (1,1 miljard dollar wereldwijd). Maar het filmhuis hield maar weinig over aan dat succes. Uit de vorig jaar uitgelekte emails van het bedrijf blijkt dat het maar 57 miljoen verdiende aan Skyfall.

Sony laat weten dat het graag opnieuw de rechten op 007 in handen wil krijgen, ondanks de lage verdiensten. Maar The Wall Street Journal voorspelt een harde strijd tussen geïnteresseerde filmstudio’s. Bond is een van de weinige megafranchisen die niet volledig in het bezit is van een concurrent. Zoals de superheldenfilms van Marvel of Star Wars (beiden eigendom van Disney). Wie de rechten van James Bond bezit zit in potentie op een berg geld, ook al lukte het Sony niet om dat volledig waar te maken.