Schiphol verlaagt havengelden

Het luchthavenbedrijf hoopt daarmee aantrekkelijker te worden voor vliegmaatschappijen.

Schiphol verlaagt per 1 april 2016 de havengelden met gemiddeld 11,6 procent. Foto Remko de Waal/ANP

Luchtvaartmaatschappijen gaan vanaf 1 april 2016 minder betalen voor het gebruik van Schiphol. Gemiddeld gaat het om een daling van de havengelden van 11,6 procent, zo maakte het luchthavenbedrijf vandaag bekend.

Het is voor het tweede jaar op rij dat Schiphol met een verlaging van deze tarieven komt. Eerder al gingen dit voorjaar de havengelden met gemiddeld 6,8 procent omlaag.

De nieuwe daling is volgens Schiphol mogelijk doordat in 2014 en 2015 meer reizigers via de Amsterdamse luchthaven vlogen dan verwacht. Ook drong het bedrijf via bezuinigingen de kosten terug.

Havengelden

Havengelden zijn de kosten die luchthavens aan vliegmaatschappijen berekenen voor het afhandelen van vluchten. Schiphol maakt daarbij een onderscheid tussen uit Amsterdam vertrekkende passagiers (13,92 euro per passagier) en in Amsterdam overstappende passagiers (5,84 euro per passagier).

Betere concurrentiepositie

Volgens NRC-redacteur Mark Duursma verbetert door het besluit de concurrentiepositie van Schiphol.

“De hoogte van de havengelden speelt voor luchtvaartmaatschappijen een belangrijke rol bij het bepalen of ze wel of niet via Schiphol willen vliegen. Voor deze maatschappijen is dit gunstig nieuws. Als het luchthavenbedrijf belooft dat het tarief met ruim 11 procent omlaag gaat, zullen ze dat ook waarmaken.”

Gelden op termijn weer omhoog

Schiphol maakte tevens bekend op termijn de havengelden weer te verhogen om expansieplannen te bekostigen. Het luchthavenbedrijf werkt aan een uitbreiding van het zogenoemde A-gebied. Daarbij worden de A-pier en bijbehorende terminal verbouwd om in de toekomst meer reizigers te kunnen ontvangen.

‘Air France-KLM houdt Schiphol als thuisbasis’

De topman van Air France-KLM Alexandre de Juniac beloofde vandaag in een interview met het Financieel Dagblad dat de luchtvaartmaatschappij Schiphol als thuisbasis aanhoudt. Air France-KLM heeft last van de groeiende concurrentie van luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten en draagt bovendien een aanzienlijke schuldenlast met zich mee. Het havenbedrijf vreesde daarom dat de vliegmaatschappij uit Amsterdam zou vertrekken.