‘Rotterdam heeft het, óók op culinair gebied’

Een feelgood-boek met als boodschap: Rotterdam heeft het óók op culinair gebied. Zo vatten onze culinair auteurs Frank van Dijl en Wim de Jong hun maandag gelanceerde Stadskookboek samen.

Twee zaterdagen per maand zijn op de markt van de Rotterdamse Oogst producten te koop uit de buurt van de stad. Foto Wim de Jong

Voor de zomer verscheen van jullie hand Heerlijk Rotterdam, een culinaire reisgids door de stad. Nu Stadskookboek Rotterdam. Klinkt als meer van hetzelfde.

Van Dijl: „Ons vorige boek was een verzameling van 200 eetgelegenheden in Rotterdam met van elk een korte beschrijving. Het stadskookboek gaat verder, dieper. Het geeft een overzicht van wat er op culinair gebied gaande is in de stad. Hippe plekken waar je de culinaire vibe voelt. We belichten ze met portretten van 29 chefs en andere smaakmakers die elk hun favoriete recept delen, of een makkelijk te bereiden gerecht. Mensen met een verhaal dat bijzonder is voor de stad en die haar culinair op de kaart zetten.”

Rotterdam staat culinair op de kaart?

De Jong: „Absoluut. Dat bleek eerder deze week nog uit de ranglijst 2016 van restaurantgids Lekker. Die plaatste twee Rotterdamse restaurants (Joelia en FG Restaurant, red.) in de top-tien van de 500 beste eetgelegenheden van Nederland. Amsterdam is afwezig in die toptien. Dat komt doordat die stad culinair al veel langer meedoet. Maar liefst vijftien Amsterdamse restaurants haalden de Lekker top-100 tegenover acht Rotterdamse. Dat we desondanks beter scoren in de top-10 komt doordat Rotterdam nu een renaissance beleeft.”

Van Dijl: „Jarenlang voerden we negatieve lijstjes aan maar sinds een paar jaar staan we positief in de belangstelling. Neem alleen al de must see lijstjes van toonaangevende reisgidsen en magazines. Daar zijn we met zijn allen groots op en het helpt ons af te rekenen met het tweede stad syndroom. Rotterdam onderging de afgelopen 30 jaar een metamorfose. De wederopbouw is zo goed als klaar, de bevolking verjongt en de stad kenmerkt zich nu door een grote nieuwsgierigheid en veel lef. Deze pioniersgeest stimuleert chefs om te experimenteren, waardoor ze opvallen.”

Stof genoeg dus voor een tweede stadskookboek?

De Jong: „We zouden inderdaad met gemak een tweede stadskookboek kunnen schrijven, maar we hebben daar op dit moment geen concrete plannen voor. Wij denken wel over het opzetten van een website.”

Pardon? Jullie hadden toch de website De Buik van Rotterdam, waar jullie van de zomer vertrokken na een conflict met de medeoprichters (twee internetondernemers, red.) over de koers? Waarbij het naar verluidt ging tussen uitbreiden en klappen maken of meer kwaliteit?

Van Dijl: „Wij spreken liever over een meningsverschil. Over de inhoud laten we ons niet uit. We lanceerden De Buik van Rotterdam in 2013. Na anderhalf jaar volgde een ware explosie aan foodfestivals in de stad omdat de doorsnee Rotterdammer ontdekte hoe leuk het is om je met eten bezig te houden. Onze website groeide uit tot dé site voor nieuws en tips over eten, drinken en uitgaan in de stad met maar liefst 43.000 volgers op Facebook. Vanuit onze journalistieke achtergrond zoeken we nu naar meer verdieping en kwaliteit. Dat willen we realiseren met onze nieuwe site.”

De Jong: „Een website die zich qua focus en geografisch niet beperkt tot Rotterdam. Wij zoeken verdieping met onderwerpen als duurzaamheid en voedselveiligheid en willen meer bieden op het gebied van inspiratie. Kortom: een professionele site in plaats van eentje van bloggende liefhebbers.”