Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media?

Geen tegenvaller voor aandeelhouders Shell

De forse verliezen van Shell in het derde kwartaal dwingen het bedrijf om duizend extra banen te schrappen, schrijft de Volkskrant. Dat is opmerkelijk, het bedrijf keert wel dividend uit aan de aandeelhouders: 47 cent per aandeel.

Het staken van twee olieprojecten in Alaska en Canada - en de lage olieprijzen van de afgelopen tijd drukten de resultaten van Shell. Dit resulteerde in een historisch kwartaalverlies van 5,8 miljard euro. Een nog nooit eerder gemeld bedrijfsresultaat volgens de Volkskrant. Toch keert het dividend uit. Een goed teken, zegt ABN Amro-analist Thijs Berkelder tegenover de krant:

Winst is een boekhoudkundig begrip dat niet alles vertelt over de spankracht van het bedrijf. Wij kijken naar de kasstroom die gecorrigeerd voor de bijzondere omstandigheden nog steeds zo’n 30 miljard dollar is per jaar. Als daarvan 10 miljard naar aandeelhouders gaat, is er nog steeds 20 miljard over voor investeringen. Het moment waarop ook aandeelhouders moeten inleveren, is nog lang niet bereikt.

ABN Amro kijkt naar het weer

Het weer aan de oostkust van de Verenigde Staten is een belangrijke factor geworden voor het succes van de beursgang van ABN Amro, schrijft de Telegraaf. Door de nasleep van orkaan Patricia, die afgelopen weekend langs Texas en Mexico trok, vielen gisteren vluchten naar Boston en New York uit. Dé belangrijke steden waar investeerders zitten die aandelen ABN Amro zouden willen kopen.

Op dit moment trekken analisten die betrokken zijn bij de beursgang langs investeerders over de hele wereld om hen te informeren over de bank. Maar dan moet de doelgroep niet vastzitten op een vliegveld. De Telegraaf haalt het voorbeeld van jeneverproducent Bols aan, dat in februari naar de beurs ging. Toen een sneeuwstorm de oostkust van de VS lam legde, moest het management van het bedrijf bezoeken aan investeerders afblazen. Hoewel dat niet tot teleurstelling op de beurs leidde, werd dit wel gezien als een gemiste kans voor Bols om eventuele investeerders nog enthousiaster te maken over de beursgang.

Geen brood bakken, maar bier brouwen

Zelf bierbrouwen is hip. Maar het kost ook veel tijd en moeite om het proces onder de knie te krijgen. Daarom stopt investeringsmaatschappij VOC Capital een kwart miljoen euro in MiniBrew, meldt RTL Nieuws. Dit product van de gelijknamige Utrechtse startup moet de broodbakmachine onder de bierbrouwers worden. MiniBrew haalde tot nu toe al bijna 48 duizend dollar op bij crowdfundingplatform IndieGoGo.

Volgens mede-oprichter Olivier van Oord moet MiniBrew brouwen nog leuker en makkelijker maken voor hobbyisten. Van Oord:

“In supermarkten en speciaalzaken wordt het aanbod vaak gereguleerd. Het perfecte biertje brouwen we daarom steeds vaker zelf en wij hebben een apparaat ontwikkeld waarmee je dat gemakkelijk kunt doen [...] Het huidige brouwproces duurt ongeveer acht uur, maar wij hebben het versneld naar drieënhalf uur, waarna er gist aan toegevoegd moet worden.”

Of de echte thuisbrouwers kiezen voor een makkelijker brouwproces is niet waarschijnlijk. De mogelijke komst van een apparaat als MiniBrew laat wel zien dat craft beer echt ingeburgerd begint te raken in de Nederlandse biercultuur.