Marlies is er nog, maar makkelijk gaat het niet

Twee jaar geleden ging het lingeriebedrijf failliet. Winst maakt Marlies Dekkers na de doorstart nog niet. „We pakken de herkansing.”

De presentatie van de nieuwe lijn vorig weekend. Foto's Martijn Beekman / ANP

Excentriek is ze nog altijd. En dol op glamour. Deze week verscheen lingerieontwerpster Marlies Dekkers (49) in een pikant pakje met lieslaarzen op de rode loper bij de première van de nieuwe James Bond-film. Vorig weekend liet ze zich op het lanceringsfeestje van de nieuwe lingerielijn Awaken Your Senses flankeren door BN’ers. Alles moet uitstralen: Marlies Dekkers is opgekrabbeld. Ze stáát er weer.

Maar achter de schermen wordt nog steeds hard gewerkt om haar ooit zo succesvolle lingeriebedrijf erbovenop te helpen. Ruim twee jaar geleden ging Marlies Dekkers failliet. Met behulp van investeringsmaatschappij Karmijn Kapitaal kon het bedrijf, dat een schuld van 18 miljoen had opgebouwd, een doorstart maken. Van de 100 banen verdwenen er 65. Dekkers bleef aan als creatief directeur. In overleg werd besloten dat zij zich niet meer met de dagelijkse leiding zou bemoeien.

En dus kwam er een nieuwe algemeen directeur. Sinds januari 2014 staat Eppo van Berckelaer (41) aan het hoofd van het lingeriebedrijf. In het eerste interview sinds zijn aantreden vertelt hij dat er nu weer 69 mensen op de loonlijst staan. Dat de omzet dit jaar uitkomt op 12 miljoen euro. In de hoogtijdagen was dat 30 miljoen. Winst wordt er nog niet gemaakt, zegt hij. Dat blijkt ook uit de cijfers die het bedrijf onlangs bij de Kamer van Koophandel heeft gedeponeerd. Vorig jaar (toen het boekjaar één jaar en 3,5 maand besloeg) bedroeg het nettoverlies bijna 1,5 miljoen euro. Daarin zaten veel doorstartkosten. In 2015 is er naar verwachting een nettoverlies van 250.000 euro. Van Berckelaer: „Vanaf 2016 hopen we weer écht winst te maken.”

Online beha’s

Makkelijk is dat geenszins. De lingeriespeciaalzaken hebben door de crisis moeizame jaren achter de rug. Warenhuizen zijn voorzichtiger geworden en kopen aan het begin van het seizoen niet meer zomaar flinke partijen in.

Marlies Dekkers heeft nog drie eigen winkels en drie franchisezaken. In Nederland zijn de beha’s nog in 75 speciaalzaken te koop. Voorheen waren dat er 200 tot 250. Het merk kiest bewust voor meer exclusiviteit. Bijna de helft van de lingerie wordt nu online verkocht – via Wehkamp, via de Bijenkorf en via de eigen webwinkel.

Het faillissement in de zomer van 2013 werd ingeluid toen de grootste producent, een Chinese partij die meer dan 50 procent van de lingerie maakte, omviel. Sindsdien zoekt het bedrijf een goede balans. Te weinig leveranciers maakt kwetsbaar. Te veel werkt ook niet; daarvoor zijn de bestellingen niet groot genoeg. Het bedrijf wil de productie niet in eigen hand nemen: te kostbaar en te complex. Na de doorstart werkte het bedrijf met zeven producenten. Nu zijn het er vijf. Van Berckelaer wil terug naar drie. Met deze drie wil hij intensiever samenwerken en afspraken maken over flexibeler produceren. Als zij werken in kleinere oplages, kunnen die sneller in de winkel liggen. Het is de succesformule van modeketens als Inditex, het bedrijf achter Zara. Hoe sneller een product van de tekentafel in de winkel ligt, hoe beter een bedrijf kan inspelen op een veranderende vraag. Als een bepaalde beha het niet goed doet, wil het bedrijf daar liever achterkomen vóór er duizenden zijn geproduceerd.

‘High end’

Na de doorstart zijn de prijzen verhoogd. Vroeger was de goedkoopste beha 49 euro, nu liggen de prijzen grofweg tussen 59 euro en 129 euro. De duurste exemplaren uit de ‘Couture’-lijn kosten zo’n 200 euro.

Marlies Dekkers wil nu een „high end”-merk zijn, zegt Van Berckelaer. Undressed, het goedkopere label uit 2011, is verdwenen. „We willen internationaal groeien en denken dat vanuit die high end-positie te kunnen bereiken. Als je als middenmoter naar de VS gaat, heb je geen succes.”

Van Berckelaer ziet in de VS grote kansen. „Marlies is in haar doen natuurlijk meer een Amerikaanse dan een Nederlandse. En er zijn veel beroemdheden die onze bh’s dragen. Dat hebben we eigenlijk nooit goed gecommercialiseerd.” Verder zet het bedrijf in op Noord-Europa. „Onder Parijs doen we vrij weinig, maar we zitten wel in Scandinavië en Polen en Rusland.”

Het bedrijf let op alle fronten streng op de kosten en is verhuisd naar een goedkoop atelier in Delfshaven in Rotterdam. Krijgt Marlies Dekkers weleens te horen dat ze in haar ontwerp een goedkoper stofje moet gebruiken? „Dat gebeurt wel. Maar bij de Couture-lijn mag ze helemaal losgaan.” De personeelskosten zijn in verhouding hoog, mede door een zware managementlaag. Naast Van Berckelaer en Dekkers is er nog een financieel directeur en er is een acht man sterk managementteam. „Eigenlijk zijn we voor zo’n klein bedrijf te zwaar opgetuigd. Maar dat is met het oog op de toekomst.” Dit jaar groeit Marlies Dekkers met 25 procent en volgend jaar naar verwachting met 20 procent. „Dit bedrijf krijgt een herkansing en die pakken we.”