Dit zijn de vijf grootste Nederlandse crowdfundingprojecten

Crowdfunding is serious business. Vijf miljoenenprojecten op een rij.

Beeld Istock

Crowdfunding is serious business. Afgelopen week maakte Crowdfundmarkt - een vergelijkingswebsite gericht op investeerders in crowdfunding - bekend dat de gemiddelde omvang van projecten op de website het afgelopen half jaar is verdubbeld, van 150.000 euro per project in april 2015, naar 300.000 in oktober 2015.

Hoe dat kan? Er startte een aantal grote (lees: miljoenen) projecten. Zo probeert het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis in Vlissingen momenteel 10,6 miljoen euro op te halen om het ziekenhuis te kunnen vernieuwen. Het totale bedrag dat in de eerste helft van 2015 met crowdfunding - het in kleine stukjes binnen halen van een bak geld - opgehaald werd is met zo’n 49 miljoen euro weliswaar nog steeds bescheiden, maar dat bedrag verdubbelt wel elk jaar.

Bovendien gebruiken steeds meer grote bedrijven crowdfunding als alternatieve manier van financieren.

Dit zijn volgens onderzoeksbureau Douw&Koren de vijf grootste succesvolle Nederlandse crowdfundingprojecten:

1. De Windcentrale: 15 miljoen euro

In vier jaar tijd haalde crowdfundinginitiatief De Windcentrale 15 miljoen euro op met zogenaamde ‘Winddelen’. Dat komt er op neer dat particuliere beleggers een stukje windmolen kunnen kopen, om vervolgens mee te mogen profiteren van de windenergie die dat oplevert. 15.000 huishouden schaften tot nu toe zo’n Winddeel aan. De Windcentrale bouwde daar negen windmolens van.

2. Fairphone: 10,5 miljoen euro

Het Amsterdamse Fairphone maakt fairtrade smartphones. Telefoons die ‘eerlijk en transparant’ worden geproduceerd. Met de Fairphone 1 haalde dit crowdfundinginitiatief al 1,5 miljoen op bij 5.000 mensen die de duurzame telefoon vooraf bestelden. Met de Fairphone 2 haalde het bedrijf nog eens 9 miljoen euro op bij zo’n 17.000 mensen.

3. The Ocean Cleanup: 1,8 miljoen euro

In honderd dagen tijd haalde de Delftse student Boyan Slat 1,8 miljoen euro op bij 38.000 mensen voor zijn project The Ocean Cleanup. Daarmee kon Slat beginnen aan de bouw van een eerste testinstallatie, waarmee plastic deeltjes uit het water ‘gevist’ kunnen worden. Als alles goed gaat, zou die eerste testinstallatie in 2016 moeten werken.

4. WakaWaka: 1,5 miljoen euro

In vier jaar tijd haalde het Nederlandse bedrijf WakaWaka 1,5 miljoen euro op middels zeven campagnes. WakaWaka produceert en verkoopt lampen en opladers die werken op zonne-energie. Met die producten richt het bedrijf zich niet alleen op de Westerse consument, maar vooral op ontwikkelingslanden waarin niet iedereen is aangesloten op een elektriciteitsnet.

5. De Correspondent: 1 miljoen euro

In 2013 wist journalistiek platform De Correspondent binnen acht dagen meer dan een miljoen euro op te halen door ruim 15.000 leden aan zich te binden. Zo kon De Correspondent al binnen een maand van start gaan. Inmiddels staat de teller op 36.000 leden.