Meer omzet en winst AB InBev

Biergigant Anheuser-Busch InBev is er afgelopen kwartaal net als concurrent Heineken in geslaagd meer en ook duurder bier aan de man te brengen. De grootste brouwer ter wereld zag de bierverkoop met 1,5 procent toenemen en de omzet met een kleine 8 procent tot 12,2 miljard dollar (11,1 miljard euro).

Het nettoresultaat ging omhoog van 1,4 naar 2,5 miljard dollar. De brutowinst, geschoond voor eenmalige posten, steeg met bijna 10 procent naar 4,7 miljard dollar. De afzet in de Verenigde Staten, Brazilië en Mexico viel tegen. Ook in China verkocht AB InBev minder bier, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door hogere prijzen. In West-Europa werd 7,7 procent meer bier verkocht.

De producent van merken als Stella Artois en Budweiser bereikte onlangs overeenstemming over overname van SABMiller, de nummer twee op de mondiale biermarkt, voor circa 95 miljard euro. Uiterlijk 4 november moet AB InBev een definitief bod doen. (ANP)