Zijn drones en vastgoed de redding van Sony?

Het gaat lekker met Sony, zou je denken. Het Japanse bedrijf wist sinds 2013 meer dan 25 miljoen PlayStation 4’s te verkopen; daar komen de Xbox One en Wii U niet eens bij in de buurt.

Maar het succes van de PlayStation volgt op een periode van tien jaar waarin 35.000 ontslagen vielen en onder meer de verlieslatende pc-tak Vaio werd afgestoten. Sony kan anno 2015 nauwelijks op tegen de almacht van Apple en Samsung.

Sinds Kazuo Hirai vanaf 2012 het concern leidt, ontvouwt Sony - als een in een midlifecrisis verkerende veertiger - het ene na het ander nieuwe initiatief. In onvervalst managementspeak stelt het bedrijf, dat vandaag zijn kwartaalcijfers publiceert, dat de ondernemende geest moet terugkeren.

Hoe probeert Sony dit voor elkaar te krijgen? En werkt die nieuwe koers?

1. Online wiskundetoetsen

Ja, je leest het goed. Het bedrijf dat furore maakt met sexy gadgets als de PlayStation 4, stort zich sinds dit jaar op de niet zo sexy markt voor online wiskundetoetsen. In april startte het Sony Global Education (SGE). Hiermee wil Sony op de lange termijn met online onderwijs een alternatief bieden voor het traditionele, klassikale schoolsysteem.

Of het Sony’s redding gaat zijn, is zeer de vraag. Tegen 2020 hoopt SGE een omzet van 73.7 miljoen euro te draaien, een fractie van Sony’s jaarlijkse omzet van zo’n 60 miljard euro.

2. Drones

In navolging van Google en Amazon richt ook Sony zich sinds juli op drones. Niet gek: het is een sector die naar verwachting- alleen al in de VS - 72 miljard euro waard is in 2025. Samen het Japanse roboticabedrijfje ZMP startte Sony Aerosense, waarmee ze onbemande vliegtuigjes maken voor zakelijke klanten. Die kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om een oogst mee te inspecteren.

3. Medische apparatuur

Een elektronicaconcern dat zich gaat richten op medische apparatuur - waar hebben we dat eerder gehoord? Juist: Philips. De Eindhovense lampjesfabrikant zag zelfs zo veel toekomst in de medische markt dat het zijn traditionele lichtdivisie opzij zet om zich er volledig op te richten.

In 2012 begon het een gezamenlijke onderneming met cameraproducent Olympus, Sony Olympus Medical Solutions. Dit jaar wordt hun eerste grote product verwacht: een ‘ultra high-definition’ endoscoop, waarmee doktoren de binnenkant van hun patiënten nóg beter kunnen bekijken. Sony hoopt zo’n 1.5 miljard euro aan omzet uit de medische tak te halen.

4. Vastgoed

Vastgoed, want waarom ook niet? Sinds 1979 zit het bedrijf ook al in verzekeringen, en sinds 2001 beheren ze een eigen bank. Samen met het in 2014 gestarte Sony Real Estate vallen deze afsplitsingen onder Sony Financial - in de afgelopen jaren uitgegroeid tot één van het concerns winstgevendste takken:

Wat Sony Real Estate precies doet? Makelarij, vastgoedbeheer en -advies. Voorlopig alleen op de Japanse markt.

5. Elektrische auto’s?

Sony is nog lang niet uitgeïnnoveerd. De nieuwste flirt: de automotivemarkt. Concrete plannen zijn er op het moment nog niet, maar CEO Hirai heeft zich laten ontvallen dat een samenwerking met een bestaande autofabrikant “absoluut” tot de mogelijkheden behoort.

En? Werkt Sony’s nieuwe koers?

Vooralsnog worden ook onder leiding van Hirai Sony’s jaarcijfers in voornamelijk vuurrode inkt gedrukt. Maar in 2016 verwachten de Japanners een bedrijfsresultaat van 2,4 miljard euro - de eerste winst sinds 2013.


Al zijn er ook de nodige twijfels. Een Amerikaanse fondsmanager, tegen de Financial Times:

“I don’t doubt that their turnround is real but I don’t like their business portfolio. It’s a hodgepodge of businesses that have no synergies with each other.”