Chinese accu’s vs Japans waterstof

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De strijd tussen Azië’s twee economische grootmachten heeft een nieuwe dimensie gekregen, schrijft Reuters. De inzet: hoe jij over tien jaar je auto tankt.

De Japanners, met autogiganten als Honda en Toyota, zijn overtuigd dat auto’s in de toekomst op waterstof zullen rijden. In China zien ze juist meer brood in elektrisch oplaadbare auto’s.

De Chinezen zetten in op hun elektrisch aangedreven Le Supercar, een mogelijke ‘Tesla killer’, meent Reuters. In Japan denken ze bij Honda dat hun Clarity en bij Toyota dat de Mirai dé auto’s zijn van de nieuwe waterstofgeneratie.

Wie er ook wint, de uitkomst van deze strijd kan bepalen hoe toekomstige generaties hun auto’s tanken, verwachten analist James Chao:

Billions of dollars will be invested in one or the other and may determine which companies will lead the industry through the end of this century.

India wil meer handel met Afrika

De Indiase premier Modi vindt het tijd voor een inhaalslag in de betrekkingen met Afrika. Hij pakt het grondig aan en nodigde daarom de regeringsleiders van alle 54 Afrikaanse landen uit naar New Delhi. Volgens Economic Times is het eerste agendapunt het vergroten van de onderlinge handel.

In de afgelopen zeven jaar is het handelsvolume tussen de twee economische blokken al verdubbeld tot 72 miljard dollar (66 miljard euro), maar dat is nog lang niet genoeg vindt Modi. Het grootste deel van de onderlinge handel is in de energiesector.

De Indiase premier probeert de economische groei van zijn land op te schroeven en gaat de concurrentie met grote buur China niet uit de weg. De totale Chinese handel met het Afrikaanse continent is bijna drie keer zo groot als dat van India.

Japanners leggen tuin aan op winkelcentrum

De Japanse grote steden lijken vaak een grauwe zee van beton en asfalt. Tijd om daar iets aan te doen, vinden beheerders van shoppingmalls, die meteen een gat in de markt zien. Met een tuin op het dak kun je goed verdienen.

The Japan News schrijft over de nieuwe trend: een groene oase op het dakterras aanleggen voor klanten. Je kunt daar bijvoorbeeld events organiseren, waarmee je klanten naar de mall trekt die weleens in een mooie tuin willen hangen. Of je doet als winkelketen Aeon in Nagoya en je verhuurt stukjes groen bovenop het winkelcentrum als volkstuintje. Kassa!

De tuinen in winkelcentra komen niet uit de lucht vallen. De Japanse overheid dringt al langer aan bij projectontwikkelaars om meer groene ruimtes te plaatsen bij hun nieuwbouwprojecten.