Volkskrant stuurt stagiair weg vanwege plagiaat

Een stagiair van de Volkskrant kopieerde passages van andere media in zijn artikelen. Hoofdredacteur Remarque: „We hadden alerter moeten zijn.”

Foto ANP

De Volkskrant heeft een stagiair weggestuurd die voor enkele tientallen van zijn artikelen andere media overschreef. Dat schrijft hoofdredacteur Philippe Remarque vandaag in de krant.

Geerlof de Mooij liep stage bij de Volkskrant sinds juni, waar hij in bijna vijf maanden iets meer dan zeventig artikelen schreef. Ongeveer eenderde daarvan bevat passages die zijn overgenomen van andere media, schrijft Remarque. De laatste keer dat De Mooij als auteur van een stuk in de krant stond, was vorige week dinsdag. Eind vorige week kwam de krant het plagiaat op het spoor.

In de stukken zaten passages of citaten die eerder in een binnen– of buitenlandse titel hadden gestaan, zoals The Guardian, Vice, FD en NRC. Eind juli waren daarvoor de eerste signalen: hij nam toen enkele delen over uit een NRC-artikel over vliegtuigbouwer Fokker. Dat werd toen nog afgedaan als een beginnersfout, schrijft Remarque. „We wezen hem erop dat hij een journalistieke doodzonde had begaan: eens en nooit weer. We hadden daarna alerter moeten zijn. Zijn ambitie ontspoorde onder onze ogen zonder dat wij het zagen.”

In „veruit het ernstigste” geval knipte en plakte De Mooij „een heel interview bij elkaar” met de Bosnische Kroaat Dražen Erdemovic. Delen ervan zijn terug te vinden in een boek over de Joegoslavische burgeroorlog (They would never hurt a fly van Slavenka Drakulic, uit 2005), de verklaringen die Erdemovic eerder gaf bij het Joegoslavië-Tribunaal en een toneelstuk (A patch of earth, 2005) dat werd gemaakt op basis van die verklaringen. De Mooij sprak in werkelijkheid zelf niet met Erdemovic – al stond bij het stuk wel dat het interview „telefonisch afgenomen” was.

De Volkskrant laat de stukken nog twee weken online staan, met waarschuwing dat de krant niet langer kan instaan voor het juiste gebruik van bronnen. Daarna worden de stukken offline gehaald. De Mooij, schrijft Remarque, heeft „veel spijt”.

De Mooij studeert in Leiden. Als vwo-student won hij in 2013 een KNAW Onderwijsprijs, die jaarlijks wordt toegekend aan de beste profielwerkstukken, voor zijn werkstuk over de genocide in Bosnië-Herzegovina. Een samenvatting verscheen in juli 2013 in nrc.next. Tussen september 2013 en september 2014 – het jaar voor zijn stage – schreef hij nog zeven opiniestukken (waarvan twee keer een ingezonden brief) voor de opiniepagina’s van nrc.next. Eén daarvan, een pleidooi om het WK judo in Rusland te boycotten, stond ook in NRC Handelsblad. Ook de Volkskrant en Trouw publiceerden enkele van zijn opiniestukken.

Het is de tweede keer binnen een jaar dat een grote Nederlandse krant een journalist wegstuurt om een vorm van journalistieke fraude. Begin november 2014 ontsloeg Trouw Perdiep Ramesar omdat in meerdere van zijn stukken mensen werden opgevoerd die niet waren te traceren. Onderzoek van een onafhankelijke commissie zorgde ervoor dat de krant 126 van zijn artikelen terugtrok, waaronder een geruchtmakende reportage over de ‘shariadriehoek’, een gedeelte van de Haagse Schilderswijk waar radicale moslims de dienst zouden uitmaken op straat.