Bloed, zweet en aria’s

Kijkjes in de keuken zijn het, letterlijk. Een Japans koorlid maakt sushi, de tenor bolognesaus en artistiek directeur Pierre Audi bakt een visje, met zijn dochtertje naast hem op het aanrecht. Voyeurisme is een belangrijk onderdeel van de charme van de realityseries die AVRO-TROS maakte over boegbeelden van de Nederlandse podiumkunsten. Na het Concertgebouworkest en Het Nationale Ballet is de beurt aan De Nationale Opera, die 50 jaar bestaat. De focus op het menselijke achter het artistieke succes blijft een gouden formule. Dat de Nationale Opera miljoenenproducties neerzet is bekend, maar het gaat om de verhalen daarachter. Tenor John Osborn die de eenzaamheid verdrijft in een kroeg, en daar na vele bezoekjes een eigen likeurfles heeft. De decorbouwer die een neppaard ontwikkelde dat zó echt leek dat de dierenbescherming hem attaqueerde. En Audi die regiestudenten tipt hoe je in één geste huiselijke intimiteit visualiseert: „schoenen uit”. Wrevel over het Klokhuis-toontje van presentator Art Rooyakkers moet je wegslikken. De veelomvattendheid maakt opera tot een droomonderwerp voor reality-tv.

Mischa Spel