Recensies op TripAdvisor zijn wel érg vaak positief

Heb je een restaurant of een hotel? Dan kun je maar beter regelen dat je klanten je steak de boeufs of schone badkamers beoordelen op Iens of TripAdvisor, en niet op Facebook. Nederlandse beoordelingen op recensiewebsites zijn namelijk vaak extreem positief, terwijl gemiddeld nog geen kwart van de recensies op Linkedin, Twitter en Facebook positief is. Dat wees onderzoek uit van social media analysetool Coosto:

reviewsites

Uit een analyse van ruim driehonderdduizend berichten in het afgelopen halfjaar op beoordelingswebsites blijkt dat 83 procent van de Nederlandse recensies uitgesproken positief zijn. Op blogs, fora en nieuwssites ligt het aantal uitgesproken positieve reacties op gemiddeld 35 procent.

Internationaal is op beoordelingssites dezelfde trend waarneembaar. Driekwart van de reizigersbeoordelingen op TripAdvisor krijgt vier of vijf sterren.

De impact van zulke beoordelingssites kan groot zijn. Volgens Coosto laat 84 procent van de Nederlandse bevolking zich beïnvloeden door online reviews in hun keuze voor een hotel, bed & breakfast of bungalowpark.