Moederbedrijf van Tinder gaat naar de beurs

Datinggigant Match Group aast op een notering aan de Nasdaq. Het hoopt 100 miljoen dollar op te halen.

„Het is onze missie om steeds meer romantische verbindingen te leggen over de hele wereld.” Met die woorden opent Match Group, de Amerikaanse eigenaar van datingapp Tinder, de jacht op investeerders. Match Group aast op een notering aan de Nasdaq.

De datinggigant – waar ook bedrijven als OKCupid en Meetic (in Nederland bekend van Lexa) onder vallen – maakt nu nog volledig deel uit van mediabedrijf InterActiveCorp (IAC. Afgaande op het voorlopige prospectus hoopt Match Group (4.900 werknemers) met de beursgang 100 miljoen dollar (90 miljoen euro) op te halen.voor 20 procent van de aandelen.

De rest blijft in handen van IAC, dat daarmee verregaande controle over het bedrijf behoudt.

Sinds begin 2009 heeft Match Group 1,28 miljard dollar (zo’n 1,15 miljard euro) uitgegeven om zijn portfolio uit te breiden met vijfentwintig merken. Daarmee komt het totaal aantal bedrijven dat onder Match Group valt op vijfenveertig. De laatste (nog niet volledige afgeronde) aankoop is de Canadese datingsite PlentyOfFish voor 575 miljoen dollar (zo’n 519 miljoen euro).

Vijf miljoen betalende leden

Match Group zegt maandelijks 59 miljoen actieve gebruikers te hebben, maar het potentieel is volgens het bedrijf vele malen groter. Tussen 2012 en 2014 is de omzet van Match Group met bijna een kwart gestegen naar 888,3 miljoen dollar (ruim 802 miljoen euro).

Het merendeel daarvan komt van de bijna vijf miljoen betalende leden van de verschillende websites. Tinder was tot begin dit jaar gratis (en kostte daarmee voornamelijk geld), maar heeft nu ook een betaalde variant. Op die betaalde variant is, in tegenstelling tot de gratis app, geen reclame te zien. Maar hoeveel geld en gebruikers dat tot nu toe heeft opgeleverd, deelt het bedrijf niet mee.

Dat online daten nieuwe vormen aanneemt, blijkt ook uit de verschuiving onder Match Group-gebruikers. In de eerste helft van 2015 kwam 68 procent van de nieuwe aanmeldingen binnen via apps op mobiele telefoons, tegen 27 procent in dezelfde periode twee jaar eerder. Mede dankzij Tinder heeft Match veel jongeren aan zich verbonden, een moeilijk bereikbare (en onder adverteerders geliefde) doelgroep.

Dat heeft ook nadelen: de groeiende afhankelijkheid van apps zorgt voor een groeiende afhankelijkheid van Apple’s App Store en de Google Play Store. Over betalende abonnees die hieruit voortkomen moet Match Group 30 procent van de omzet afdragen. De nieuwe aandeelhouders hoeven trouwens niet meteen groot geld te verwachten. Match Group is niet van plan „binnen afzienbare tijd” dividend uit te keren.