Hogere omzet en meer winst bij Air France-KLM

De cijfers komen een dag na het nieuws dat ‘Mister KLM’, Orlandini, is overleden.

KLM-topman Pieter Elbers zwaait Chinese toeristen uit op Schiphol. Foto Jerry Lampen / ANP

Air France-KLM heeft het afgelopen kwartaal meer geld verdiend dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet van de multinational steeg tot 7,4 miljard euro, tegen 6,7 miljard een jaar geleden. Als de gevolgen van de staking vorig jaar niet worden meegerekend ging KLM er 4,2 procent op vooruit. De cijfers komen een dag na de bekendmaking dat Mister KLM, Sergio Orlandini op 94-jarige leeftijd is overleden.

Het bedrijfsresultaat (EBITDAR) van Air France-KLM is eveneens gestegen van 898 miljoen naar 1,6 miljard. Het bedrijf staat in de hele breedte in de plus. De eerste negen maanden van het jaar kwam de omzet uit op 19,7 miljard (een miljard meer dan het jaar ervoor) en het bedrijfsresultaat 1,9 miljard, 388 miljoen meer dan vorig jaar. Volgens CEO Alexandre de Juniac zit het bedrijf met de kostenbesparingen op de juiste weg:

“Gunstige omstandigheden, voornamelijk gekenmerkt door lagere brandstofprijzen en een sterke vraag in de zomer, hebben geresulteerd in betere resultaten voor Air France-KLM in het derde kwartaal en de eerste negen maanden van 2015. [...] Deze verbetering is echter niet voldoende om de competitieve kloof met onze concurrenten te overbruggen of om de financiële middelen te vergaren waarmee groei van de groep gefinancierd kan worden.”

Chinese tickets via Alibaba

Eerder op de dag kondigde Air France-KLM aan tickets te verkopen via Alitrip, een platform van de Chinese e-commercegigant Alibaba. Het contract werd getekend in Hangzhou, in bijzijn van Koning Willem-Alexander en staatssecretaris Sharon Dijksma. Air France-KLM zegt te verwachten dat de verkoop van tickets in China sterk groeit, en hoopt via Alibaba haar naamsbekendheid te vergroten.

KLM en Air France zijn naar eigen zeggen de eerste niet-Aziatische luchtvaartmaatschappijen die tickets verkopen via Alitrip. China is belangrijk, zegt KLM-topman Pieter Elbers:

Met zeven bestemmingen in de regio (Beijing, Shanghai, Xiamen, Chengdu, Hangzhou, Hongkong en Taipei) is China een belangrijke markt voor KLM – wereldwijd is het zelfs een van KLM’s vijf grootste markten.

Sergio Orlandini

Gisteren meldde vakblad Zakenreis dat voormalig KLM-topman Sergio Orlandini is overleden. Hij was van 1973 tot 1987 president-directeur van het bedrijf. Orlandini kwam op 5-jarige leeftijd uit Milaan naar Nederland, studeerde bedrijfskunde in Rotterdam en ging in 1951 aan het werk bij KLM. Later werd hij zo vereenzelvigd met het bedrijf dat hij wel Mister KLM werd genoemd. Orlandini is 94 jaar geworden.