Hoe Nederlandse bedrijven zich op virtual reality storten

Rond virtual reality-technologie ontstaat de laatste jaren in Nederland een heuse industrie.

Foto: The Virtual Dutch Men

Van hardwarefabrikanten tot reclamebureaus en van autonome kunstenaars tot blockbuster game-ontwikkelaars: rond virtual reality-technologie ontstaat de laatste jaren in Nederland een heuse industrie.

De Dutch VR Days, die vandaag beginnen in Amsterdam, zijn daar misschien wel het beste bewijs van. Pioniers uit de internationale VR-wereld zijn present, marktleiders geven er workshops en grote bedrijven als Oculus, Samsung en Valve komen er hun nieuwste speeltjes laten zien. Het vierdaagse congres, bedoeld om “de Nederlandse VR-industrie te injecteren met inspiratie”, aldus organisator Benjamin de Wit, trekt zaterdag op het hoogtepunt vijftienhonderd bezoekers en is het grootste in zijn soort in Europa.

Tussen niche en mainstream

VR-brillen - een soort skibrillen die de drager met 3D-projecties  in een virtuele ruimte plaatsen - breken in de eerste helft van volgend jaar door naar het grote publiek, voorspellen marktonderzoekers. Dan komen de brillen van drie belangrijke fabrikanten op de markt: de PlayStation VR, Oculus Rift en Vive.

Adviesbureau IHS tempert deze week met een uitgebreid rapport de verwachtingen enigszins: VR-brillen blijven de komende vijf jaar steken tussen niche en mainstream. Omdat de brillen nog redelijk groot en onhandig zijn, zullen volgens het bureau in 2020 zo’n 38 miljoen early adaptors een VR-bril in huis hebben. De markt voor virtual reality software bedraagt in 2018 al ruim 4,5 miljard dollar (4,1 miljard euro), voorspelt de Britse marktonderzoeker Kzero.

Het vooruitzicht van een bloeiende VR-markt leidde in de VS tot miljoeneninvesteringen: vorige maand nog haalde 360-graden videomaker Jaunt 65 miljoen dollar op. Toegegeven, de Nederlandse VR-industrie verbleekt bij dat soort bedragen. Maar, zegt Dutch VR Days-oprichter Daan Kip:

“Dit hét moment om door te breken, ook voor Nederlandse bedrijven. De technologie is zo nieuw dat het ook voor kleine bedrijven mogelijk is om mee te doen in de wereldtop.”

Dit zijn een aantal bedrijven die ertoe doen in de prille Nederlandse VR-industrie:

WeMakeVR

WeMakeVR, ontwikkelaar van een stereoscopische 3D-camera, had een wereldprimeur vorige week. In opdracht van Tommy Hilfiger maakte het Amsterdamse bedrijf een 3D-opname van een modeshow van het kledingmerk. De film is sinds vorige week op VR-brillen te zien in Tommy Hilfigerwinkels over de hele wereld - zodat klanten kunnen ervaren hoe het is om bij zo’n show op de eerste rij te zitten. Het modemerk is daarmee de eerste grote retailer die virtual reality als vast onderdeel in zijn winkels introduceert.

Foto Tommy Hilfiger

Een model draagt een VR-bril in een Tommy Hilfigerwinkel. Foto Tommy Hilfiger

DigitasLBI

Marketingbureau DigitasLBI maakt virtual reality-apps voor de auto-industrie. Zo kunnen klanten een nieuw model bekijken zonder naar de showroom te hoeven en zelfs nog voordat hij op de markt komt.  

https://www.youtube.com/watch?v=LF2x5meiVNs

Vertigo Games

Het Rotterdamse Vertigo Games ontwikkelt games voor Oculus Rift, de VR-bril waar Facebook vorige jaar twee miljard dollar voor neerlegde. De laatste: World of Diving, waarin je onderwater naar schatten en schreepswrakken duikt.

Guerilla Games

De Britse tak van de Nederlandse game-ontwikkelaar werkt aan schietspel Rigs: Mechanized Combat League. De game wordt speciaal gemaakt voor de PlayStation VR.

https://youtu.be/7C6bk7pGgMc

Vanguard Games

Vanguard Games uit Amsterdam doet nog erg geheimzinnig over zijn VR-projecten voor “grote Amerikaanse partijen”, omdat ze nog niet officieel zijn aangekondigd. Topman Arthur Houtman:

“Wel kan ik vertellen dat op dit moment de helft van onze studio, ongeveer 25 mensen, aan VR- en augmented reality-projecten werkt. Deze nieuwe platformen zijn voor ons strategisch zeer belangrijk.”

Virtual Dutch Men

Dit bedrijf uit Wierden is al ruim twintig jaar actief in de VR-industrie en maakt VR-films voor de vastgoedbranche, de farmaceutische industrie, onderwijsinstellingen en de entertainmentindustrie. Het mag multinationals als Six Flags America, Bayer en Pfizer tot zijn vaste klanten rekenen. De virtuele achtbaan waar Matthijs van Nieuwkerk vorig jaar instapte kwam ook uit de koker van Virtual Dutch Men.

VPRO Medialab

In het VPRO Medialab in Eindhoven experimenteert de VPRO omroep met innovatieve filmprojecten. In juni ging de eerste Virtual Reality-productie van de omroep in première.

The Shoebox diorama

Dit eenmansbedrijf van kunstenaar Daniël Ernst maakt ‘diorama’s’ (ouderwetse kijkkasten) voor de Oculus Rift. Ernst noem de Oculus “de kijkdoos van de eenentwintigste eeuw” en brak internationaal door met VR-ervaring Blocked In.

Manus Machina

Manus Machina maakt handschoenen waarmee je je handen in een virtuele wereld kunt gebruiken. Zo kan je ook apparaten op afstand bedienen.