Sanoma verliest miljoenen op buitenlandse films en series

Amerikaanse comedyseries of films zijn niet meer zo waardevol voor Nederlandse commerciële zenders, nu Netflix er is.
Johnny Depp in Pirates of the Carribbean: Dead Man's Chest. Foto Disney

Nederlandse commerciële zenders hebben er steeds minder baat bij om Friends nog een keer uit te zenden. Of CSI. Of Pirates of the Caribbean. Buitenlandse films en series verliezen hun waarde voor RTL en SBS. Voor een spannende dramaserie of een leuke comedy schakelen kijkers over op digitale diensten als Netflix.

Sanoma, eigenaar van de tv-zenders van SBS in Nederland, gaat daarom miljoenen euro’s afschrijven op de films en series die het bedrijf heeft aangekocht. Dat heeft Sanoma vanmorgen bekendgemaakt bij de presentatie van de derdekwartaalcijfers.

Sanoma meldde dat het bedrijf in het volgende kwartaal 14 tot 18 miljoen euro gaat afschrijven op de rechten voor ‘internationale fictie’. Dat is meer dan voorheen. Het bedrag waarvoor de uitzendlicenties in Nederland op de balans staan daalde al een aantal jaar, maar met 6 tot 8 miljoen euro per jaar; vorig jaar schreef Sanoma daarentegen al 11 miljoen euro af. De uitzendrechten maken deel uit van de immateriële vaste activa van Sanoma; die zijn in totaal circa 100 miljoen euro.

Tv-zenders zijn gewend grote pakketten speelfilms en tv-series te kopen van studio’s als Time Warner, 20th Century Fox, Sony en Disney. Dat zijn lang niet allemaal hits, maar de B- en C-films zitteN nu eenmaal in een pakket met de kaskrakers. SBS besloot vorig jaar iets te doen aan het overschot van titels die een minder groot publiek trekken. Het bedrijf richtte een vierde zender op, SBS 9, naast SBS 6, Veronica en Net 5.

Sanoma meldde vanmorgen dat het tevreden is over SBS 9 – de zender trekt een marktaandeel van circa 1 procent. (Het marktaandeel is het percentage kijkers naar een programma of zender, als onderdeel van het totaal aantal kijkers.) Het plafond van wat SBS 9 kan uitzenden, is bereikt. Voor meer films en series is geen ruimte en dus neemt de waarde van de niet vertoonde voorraad af.

Financieel directeur Kim Ignatius van Sanoma zei vanmorgen over de afschrijving: „Het concurrentieveld is veranderd. Netflix heeft in Nederland nu meer dan een miljoen abonnees. En in het verlengde daarvan, het kijkgedrag van consumenten is veranderd. Dat leidt tot een afwaardering van met name internationale fictie.”

Je kan dat bijvoorbeeld zien aan de marktaandelen van de mannenzender Veronica. Vorig jaar trok de zender gemiddeld 4,5 procent marktaandeel. Dat ligt tegenwoordig 1 procentpunt lager. Een vuistregel bij commerciële tv luidt dat 1 procent marktaandeel neerkomt op grofweg 10 miljoen euro aan reclame-inkomsten.

De dalende populariteit van internationale (vooral Amerikaanse) films en series noodzaakt de televisiezenders om meer programma’s uit te zenden die ‘uniek’ zijn. Lees: die Netflix (nog) niet heeft. Eigen producties dus. De nadruk die RTL 4 al enkele jaren legt op ‘Hollandse shows’ is daarvan een teken.

SBS zoekt het ook in sport. Het bedrijf kocht de uitzendrechten van de Champions League. Sanoma is tevreden over het effect van het Europees topvoetbal, aldus Susan Duinhoven, de nieuwe bestuursvoorzitter van het Fins-Nederlandse concern. „De Champions League trekt een hoop kijkers. Niet alleen naar SBS 6, maar ook naar NU.nl, waarop we de wedstrijden ook live uitzenden.”