Winst van Apple blijft stijgen dankzij de iPhone

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij

Apple zit de winst opnieuw stijgen. Het heeft het afgelopen kwartaal 48 miljoen iPhones verkocht, iets meer dan analisten hadden verwacht. Dat komt vooral omdat er meer toestellen zijn verkocht in China, schrijft Quartz. In totaal verkocht Apple 22 procent meer iPhones dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De totale winst kwam uit op 11,1 miljard dollar.

Maar misschien nog wel belangrijker voor het vertrouwen in het bedrijf dan de cijfers over de afgelopen maanden, is de verwachting dat Apple in het komende kwartaal een absoluut recordaantal iPhones gaat verkopen. Met de Kerst in aantocht denkt Apple de recordverkoop van 74,5 miljoen toestellen van de laatste drie maanden van vorig jaar te gaan verbeteren.

Daar waar de iPhone en ook de Mac het goed blijven doen, daalt de verkoop van iPads flink. Voor het eerst sinds 2011 zijn er in het afgelopen kwartaal minder dan tien miljoen iPads verkocht.

Senaat neemt omstreden cyberwet tegen hackers aan

Na zes jaar fel debatteren heeft de Amerikaanse Senaat een wet aangenomen om het internet veiliger te maken, meldt The Financial Times. Met de omstreden wet kunnen bedrijven en overheden gegevens uitwisselen over hackers.

Volgens voorstanders is dat nodig om cyberaanvallen tegen te gaan. Mede door een aantal grote hacks in de afgelopen maanden stemde de Senaat met ruime meerderheid voor: 74 om 21 stemmen.

Tegenstanders zeggen dat de privacy van de burgers wordt aangetast. Vooral Edward Snowden is fel criticus van de nieuwe cyberwet. Maar ook tech-bedrijven als Apple en Facebook zijn bang dat gevoelige klantgegevens nu bij de overheid terecht kunnen komen.

Maar de pleitbezorgers van de wet stellen dat het vooral gaat om het uitwisselen van technische gegevens over de malware die hackers gebruiken. De wet voor een veiliger internet is één van de speerpunten van de regering-Obama.

Amazon wil eigen kledinglijn introduceren

Amazon overweegt zelf eigen kledingmerken op te zetten. Luxe modemerken aarzelen volgens BuzzFeed om hun kleding via Amazon te verkopen , omdat de website eerder bekend staat om zijn lage prijzen en efficiëntie dan om de mooie presentatie.

En daardoor vallen gaten in het aanbod die Amazon nu zelf wil opvullen, zegt Jeff Yurcisin van Amazon Fashion:

“When we see gaps, when certain brands have actually decided for their own reasons not to sell with us, our customer still wants a product like that.”

Amazon timmert al jaren hard aan de weg met Amazon Fashion, waar kleding te koop is van bekende merken als Calvin Klein, Levi’s en Puma. Maar toch denken mensen niet als eerste aan Amazon als ze kleren willen kopen.

Met de eigen kledinglijn moet daar verandering in komen. Eerder bombardeerde Amazon eten en kleding al als de twee belangrijkste groeimogelijkheden voor de komende jaren.