Waarom Heineken profiteert van de nieuwe megaconcurrent

Foto ANP/ Marco de Swart

Als Heineken vandaag zijn kwartaalcijfers presenteert, verwachten analisten een kleine groei: twee tot 2,7 procent ten opzichte van vorig jaar. Opvallend, want door de megafusie van bierbrouwers SABMiller en AB InBev, eerder deze maand, heeft Heineken te maken met een gigantische concurrent. Drie redenen waarom de overname niet per se slecht is voor het biermerk.

Update: Heineken heeft het afgelopen kwartaal meer bier verkocht en per liter meer verdiend. Uit cijfers van de brouwerij blijkt dat de omzet in het derde kwartaal van dit jaar gegroeid is met 8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar tot 5,5 miljard euro. Volgens CEO Jean-François van Boxmeer is de omzetgroei te danken aan de sterke wereldwijde aanwezigheid van Heineken en de groei van andere biermerken in het portfolio.

1. Overkopen voor zacht prijsje

AB InBev - SABMiller gaat vrijwel zeker delen afstoten in onder andere de Verenigde Staten. Dit onder toezicht van de mededingingsautoriteit. Ook in China stuit het fusiebedrijf mogelijk op problemen door een vergrote kans op oneerlijke concurrentie. Dit biedt Heineken kansen om delen over te kopen voor een ‘zacht prijsje’. De beurs reageert vooralsnog positief tegenover de brouwerij na het nieuws over de overname. Heineken bereikte vorige week zijn hoogste beurskoers ooit met een slotstand van 80 euro per aandeel.

2. Blijft ‘premium’

Vorig jaar sloeg Heineken een aanbod voor overname van SABMiller af. Volgens grootaandeelhouder Charlene de Carvalho-Heineken was dit nodig  “om het erfgoed en de identiteit van Heineken te behouden als onafhankelijk bedrijf”. Voor de afwijzing van SABMiller stond de koers van Heineken op 53 euro. Gekeken naar de beursgang zijn ze er dus niet op achteruit gegaan.

Niet alleen Heineken kan profiteren van de fusie. Ook voor lokale brouwerijen, die toch al steeds populairder worden, is er een kans. Volgens Gerard Rijk, analist bij SNS Securities, associëren klanten de bieren van SABMiller en AB InBev voortaan met eentonigheid doordat zij uit dezelfde fabriek komen. Dit positioneert Heineken beter als premium merk en maakt de lokale brouwer aantrekkelijker.

Bekendste merken van de brouwerijen:

3. Heineken wordt tweede

Doordat de grootste brouwerij ter wereld de nummer twee overneemt, stijgt Heineken (tot dan toe nummer drie) een plek. Het totaal aantal concurrenten op de wereldwijde biermarkt neemt af van vijf naar vier. Die ene concurrent wordt wel heel groot: AB InBev bezit nu 20,8 procent van de totale biermarkt en SABMiller 9,7 procent. Samen bezitten de twee dus meer dan een derde van de markt. Heineken heeft 9,1 procent van de markt in handen en denkt ook in zijn eentje te kunnen blijven groeien.

“De familie en het management zijn ervan overtuigd dat het bedrijf blijft groeien en de aandeelhouderswaarde behouden blijft”, zei het bedrijf in een persverklaring naar aanleiding van het afslaan van het bod van SABMiller.