“Rapport mag geen eindstation zijn”

Met name de Inspectie Leefomgeving en Transport krijgt harde kritiek van de enquêtecommissie.

Voorzitter van de enquêtecommissie die onderzoek deed naar het Fyra-debacle Madeleine van Toorenburg bij de presentatie van het eindrapport. Foto Remko de Waal/ ANP

De reiziger stond en staat nog altijd in de kou en daar moet snel verbetering in komen. Dat zei voorzitter Madeleine van Toorenburg (CDA) van de parlementaire enquêtecommissie die onderzoek doet naar het Fyra-debacle vanmiddag bij de presentatie van het eindrapport. Ze was daarbij met name hard voor de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) die volgens haar ‘ernstig verzaakt’ heeft haar controlerende taak te vervullen.

Twitter avatar markduursma Mark Duursma #Fyra. Positie van ILT directeur Jenny Thunissen lijkt onhoudbaar, falende ILT valt onder Mansveld

De enquêtecommissie was volgens Van Toorenburg zeer verbaasd toen ILT-directeur Jenny Thunissen tijdens het verhoor door de Kamerleden ontkende dat de Inspectie ook gaat over de veiligheid van treinstellen.

“Natuurlijk gaat de ILT over veiligheid. Ze moet veel meer dan nu een tegenmacht worden die toezicht houdt op controle-instanties. Als de ILT ziet dat de NS een veiligheidssysteem heeft dat niet functioneert, moet ze ingrijpen. Dat heet je werk doen.”

Ook de Tweede Kamer kreeg van de voorzitter van de enquêtecommissie stevige kritiek:

“De Tweede Kamer blaft wel, maar bijt niet. Zij zijn medeverantwoordelijk voor het niet tot stand komen van vervoer over spoorlijn HSL-Zuid.”

Mansveld

De commissie is ongekend hard voor betrokken bewindspersonen. Er werden door opeenvolgende ministers van - voorheen - Verkeer en Waterstaat fouten gemaakt. Over gevolgen voor de positie van staatssecretaris Wilma Mansveld(PvdA) van Infrastructuur en Milieu zei Van Toorenburg:

Wij hebben als commissie de bouwstenen gecreëerd, maar gaan niet over de consequenties voor betrokken bewindspersonen. Dat is aan de Kamer.

Verschillende partijen gaven vanmiddag in reactie op het rapport aan ‘geschrokken’ en ‘ontgoocheld’ te zijn over de eindconclusies van de commissie.

Twitter avatar markduursma Mark Duursma #Fyra. Kamerleden CDA en D66 verwachten verklaring van Mansveld voor begrotingsdebat om 16.00 uur

Geen eindstation

Het rapport mag volgens Van Toorenburg “geen eindstation” zijn. Ze wil dat er binnen afzienbare tijd op het HSL-spoor alsnog treinen gaan rijden.

“De Tweede Kamer en het kabinet moeten ervoor zorgen dat er een snelle, betaalbare en flexibele treinverbinding komt tussen Amsterdam en Brussel. Er zijn busreizen die sneller reizen van Amsterdam naar Brussel en ook nog eens goedkoper zijn. Dat kan toch niet waar zijn.”