Dit schrijven andere media vandaag

High-voltage power lines are seen next to the highway of Puchuncavi city, northwest of Santiago, September 5, 2014. REUTERS/Eliseo Fernandez (CHILE - Tags: BUSINESS ENERGY)

‘Tijd voor Nederlandse Nobelprijzen’

Het ambitieniveau moet flink omhoog en de zesjescultuur in het onderwijs moet verdwijnen, dat zegt VVD-Kamerlid Pieter Duisenberg vandaag in het Financieele Dagblad. Zijn ambitie: vijf Nederlandse Nobelprijzen de komende vijftien jaar.

Nederlandse kennis moet een hoofdrol gaan spelen bij de grote maatschappelijke thema’s van deze tijd, stelt de liberaal. Denk bijvoorbeeld aan problemen als klimaatverandering en waterschaarste.

De VVD wil dat Nederlandse universiteiten in de wereldtop mee kunnen spelen in deze vakgebieden. Daar hoort een goede beloning bij voor toptalent, vindt Duisenberg. Daarom mag de wetenschap soms best een oogje toeknijpen bij de toepassing van de Balkenende-norm. Als universiteiten ‘vermaarde hoogleraren’ willen aanstellen moeten ze meer kunnen betalen dan de 178 duizend euro die nu als maximum geldt, stelt de VVD-er.

Reputatie voor zzp-er belangrijkste kapitaal

Een goede reputatie, een flink gevulde rolodex en een duidelijk overzicht van wat jij klanten te bieden hebt. Volgens de Volkskrant zijn dit de belangrijkste kenmerken van een succesvolle zzp-er op zoek naar opdrachten.

Zichtbaarheid is een van de belangrijkste troeven, vertellen experts. Behalve een website, moet je ook sociale media slim inzetten en daarbij nadenken over je reputatie. Ronald van der Aart, schrijver van een boek over online reputatiemanagement, zegt daarover:

Zorg dat de opdrachtgever een consistent beeld krijgt te zien, op alle sociale kanalen. Dus niet een professioneel profiel op LinkedIn en sigarenrokend in de kroeg op Facebook.

Maar zichtbaarheid op sociale media kan ook tegen je werken, bijvoorbeeld als je een slechte review krijgt op een site. Voor zzp-ers extra zuur, want hun bedrijf of dienst voelt ‘als hun kindje’, aldus Van der Aart. Als er toch negatieve reacties zijn, geeft hij als tip:

Ga niet met de klant online in discussie. Kom achter de schermen tot een oplossing en laat publiekelijk zien dat het probleem verholpen is. Het sterkst is dat de klant dat zelf online doet.

‘Bol.com werkte niet samen met Belastingdienst’

De Belastingdienst is weer duizend zwartspaarders op het spoor. Door te zoeken naar transacties met buitenlandse betaalkaarten bij onder meer Nederlandse webwinkels kwamen de speurneuzen bij deze verdachten uit. Maar webwinkels als bol.com zijn niet blij met deze zoektocht (Blendle-link), schrijft De Telegraaf.

Volgens Daniël Ropers, directeur van Bol.com, suggereerde de Belastingdienst deze week dat webwinkels de belastinginspecteurs hielpen bij hun zoektocht. Toch heeft zijn bedrijf, ook na bezoek van de Belastingdienst, medewerking geweigerd:

Naar eigen zeggen, omdat het informatieverzoek van de fiscus indruist tegen de internationale privacystandaard voor de verwerking van creditcardgegevens die het bedrijf zegt na te leven.

Bol.com vreest in de toekomst met een dwangsom door de Belastingdienst gedwongen te worden medewerking te verlenen aan onderzoek naar belastingfraude. Daniël Ropers, directeur van de webwinkel, daarover:

Als dit de nieuwe koers wordt, dan raakt het niet alleen ons, maar iedereen die via de elektronische weg betaalt.