In één klap kun je een media darling worden

Genomineerd worden voor een lijstje is fijne reclame voor jezelf of je bedrijf. Media zijn er dol op, ideaal als je iets te verkopen hebt.

De bekendste verkiezing is misschien wel die van Time. Sinds 1927 roept het Amerikaanse tijdschrift elk jaar een Man of the Year uit (vanaf 1999 heet die verkiezing Person of the Year). Zomaar een handjevol winnaars: Franklin D. Roosevelt, paus Johannes Paulus II en Mark Zuckerberg.

Een mooi lijstje, maar – laten we eerlijk zijn – de kans dat je daar ooit nog op terechtkomt is klein.

Voor wie daarvan baalt: er zijn tegenwoordig genoeg alternatieven waar je meer kans maakt.

Winnen is natuurlijk leuk, maar een nominatie kan ook goed zijn voor je carrière. Voor bijvoorbeeld zzp’ers of mensen met een eigen bedrijf is het fijne reclame. Maar hoe kom je op zo’n lijst terecht? En wat merk je er als genomineerde van? Wij vroegen het aan de organisatoren van drie verschillende lijstjes: de Viva400, De Kleurrijke Top 100 en de Duurzame jonge 100.

Voor zo’n lijstje kun je best jezelf aanmelden

Natuurlijk speurt de organisatie zelf naar mensen. Desgevraagd zijn die dan bijvoorbeeld ‘inspirerend’ en hebben ze ‘impact’. Dat is natuurlijk een beetje vaag, maar als je denkt dat jij dat bent, dan kun je wachten op je nominatie. Maar je kunt natuurlijk ook je lot in eigen hand nemen en jezelf aanmelden.

Leonie ter Veld (25) van het eetblog Gewoon wat een studentje ’s avonds eet gaf zichzelf vorig jaar op voor de Viva400 – en werd genomineerd. Ze maakte er geen geheim van en schreef: ‘ik moet wel bekennen dat ik mezelf er gewoon voor op heb gegeven, op een avond met twee wijn achter de kiezen.’

„Het leek me een handige marketingtool”, zegt ze nu. „Iedereen vindt het cool dat je op zo’n lijst staat. En dat ik mezelf had opgegeven vonden mensen juist heel leuk.” Ook voor De Kleurrijke Top 100 en de Duurzame jonge 100. kun je jezelf nomineren. Heb je daar toch niet zo’n zin in? Je kunt natuurlijk altijd vragen of een ander het voor je doet.

Je Twitter of je Instagram is belangrijk

Wat ook helpt: online zichtbaarheid. Zo zegt Raja Felgata van De Kleurrijke Top 100 dat haar redactie zoekt naar mensen met een „mooi profiel” op sociale media. Je hoeft daar heus geen tienduizend Twittervolgers voor te hebben, zegt ze, „maar als iemand online helemaal niet te vinden is, vind ik dat raar. We zijn op zoek naar mensen met sociale impact, die moeten wel zichtbaar zijn”.

Voor De Kleurrijke Top 100 kan het publiek niet stemmen, maar voor de Viva400 wel. Daar hebben ze gemerkt dat genomineerden met een groot online bereik wel erg ‘dominant’ kunnen zijn. Marketingmanager van Viva, Kirsten Steenvoort: „Vooral bloggers weten goed hun stemmen binnen te krijgen.” Om te voorkomen dat zij alleen nog in de prijzen vallen is een jury toegevoegd aan de verkiezing, die een winnaar kiest uit een shortlist van vrouwen met de meeste stemmen. Maar ja, om op die shortlist te komen moet je eerst wel online campagne kunnen voeren.

Vaak hoor je pas laat dat je erop staat

Veel lijstjesmakers vragen niet om toestemming. Raja Felgata van De Kleurrijke Top 100 deed dat eerst wel, zegt ze, maar dat was „een fout”. „Dan gaan ze je dus uitleggen waarom ze niet of nog niet op die lijst horen. Dan zeggen ze bijvoorbeeld dat dit jaar niet het goede moment is. Of het niet volgend jaar kan?” Dus nu kondigt Felgata de nominaties gewoon aan via sociale media. Dat gaat prima, zegt ze: negatieve reacties heeft ze nog nooit gehad.

Zo’n lijstje kán heel goed zijn voor je carrière

Want journalisten zijn bijvoorbeeld dol op lijstjes, zegt Felgata, zelf ook journalist. En als je iets wilt veranderen of verkopen, is het nou eenmaal handig als je op tv of in de krant komt. „Media gebruiken zo’n lijst om andere gezichten te vinden. Wij horen wel dat onze lijst veel wordt ingezet bij het invullen van bijvoorbeeld rubrieken in kranten en tijdschriften.” En ook in het lezingencircuit – zoals bij TedXWomenAmsterdam – worden de lijstjes goed in de gaten gehouden, weet Felgata.

Linda Stolp, medeorganisator van de Duurzame jonge 100, merkte ook dat hun lijst een aantal ‘media darlings’ had voortgebracht. Boyan Slat bijvoorbeeld, een Delftse student die bezig is met een project om de ‘plastic soep’ uit de oceaan te krijgen. De destijds 19-jarige Slat stond in de lijst van 2013 en dook om die reden voor het eerst op in NRC. En daarna nog veel vaker, ook in bijvoorbeeld Trouw en de Volkskrant. Stolp: „Bevlogenheid is belangrijk. En jong zijn, dat helpt echt in de media.”

En natuurlijk heeft de organisator er ook wat aan

Stolp, die de Duurzame jonge 100 samenstelde, snapt heel goed dat Viva zo’n verkiezing organiseert. „Het is zo’n mooie spin-off van je merk. Opeens heb je vierhonderd leuke vrouwen die over jou praten. Ik merk het op mijn Facebookpagina: overal oproepjes om te stemmen.” Dat gaat natuurlijk via je eigen site: tot nu toe 33.000 keer, met nog een week te gaan, laat Viva weten. En dat zou zomaar nog meer kunnen worden dan vorig jaar (36.000 keer in totaal).

Niet alleen het lijstje zelf, ook de uitreiking heeft zo haar voordelen

Zo heeft Viva een evenement voor genodigden bij de uitreiking van de prijzen. Daar worden soms goede zaken gedaan. Zo werd actrice Toprak Yalçiner in 2012 gevraagd om ambassadeur te worden voor Dance4life, een organisatie die strijdt tegen aids, zegt Steenvoort van Viva. En dat was nog niet alles. Die avond werd ook een samenwerkingsverband met het shawlmerk Pom Amsterdam gesmeed: die ontwierpen een Dance4life-shawl, waar Yalçiner dan weer reclame voor maakte.

Voor Liza Jansen (29), die onlangs begon met de nieuwsbrief Newspresso, is die avond misschien wel het belangrijkste aan haar nominatie van de Viva-lijst van dit jaar. „Je moet zo’n nominatie niet groter maken dan die is – het is echt niet zo dat bij mij de aanmeldingen opeens binnenstromen – maar zo’n evenement is goed voor je netwerk. Ik probeer leuke vrouwen op mijn mailinglist te krijgen, en dat werkt gewoon het best als je ze ook echt in persoon ziet.”

Blogger Leonie ter Veld – die vorig jaar overigens niet won – vond de uitreiking ook nuttig. „Ik heb een paar grote bloggers de hand kunnen schudden.” Maar inschatten hoeveel de nominatie haar heeft gebracht, vindt ze lastig. Er hebben zich toen geen klanten gemeld, zegt ze. Maar ze heeft sinds deze maand wel een nieuwe klus: een rubriek over eten. Of het toeval is weet ze niet, maar die schrijft ze voor Viva.