Een betere uitlaatklep dan Twitter

De nieuwsbrief was doodverklaard, maar is terug. Favoriete links delen levert expertise én nieuwe opdrachten op.

Lange tijd waren nieuwsbrieven een soort vloek in je mailbox. De e-mails stonden altijd bol van reclame voor de afzender. Bovendien had je je er überhaupt nooit voor aangemeld. Sociale media zouden de doodsteek zijn voor de nieuwsbrief, want via Facebook of Twitter kon je eenvoudig je favoriete krant, bedrijf of website volgen.

Toch maakt de nieuwsbrief nu een snelle rentree. In een nieuwe gedaante. Steeds meer mensen versturen namelijk wekelijks een persoonlijke e-mail met daarin links naar artikelen die zij interessant vinden. Zonder actiecodes of aanbiedingen, maar met een selectie van toffe artikelen, vaak over één onderwerp. Dat doen deze mensen niet alleen omdat ze graag hun liefde voor slim werken of technologie delen, maar ook om inspiratie op te doen en nieuwe klanten te vinden.

Je zou zeggen: delen en netwerken, daar heb je toch Facebook of Twitter voor? Volgens Martijn de Kuijper, oprichter van de Nederlandse nieuwsbriefdienst Revue, zijn die kanalen vervuild door de continue stortvloed aan links. „Mensen krijgen daarom de behoefte aan handmatig geselecteerde artikelen die niet per se gelijk na publicatie binnenkomen. Het gaat om kwaliteit boven kwantiteit.”

Het beste en succesvolste voorbeeld van deze nieuwsbrief is theSkimm. Wat begon met twee jonge, vrouwelijke journalisten die andere vrouwen kort willen vertellen wat er gebeurt in de wereld. is uitgegroeid tot een bedrijf met vijftien medewerkers waarin investeerders bijna 6 miljoen euro staken. Elke ochtend ontvangen zo’n 1,5 miljoen vrouwen wereldwijd deze nieuwsbrief, onder wie Michelle Obama en Oprah Winfrey.

Hilarische video’s uit Japan

Een andere geslaagde nieuwsbrief is die van Dave Pell (48), durfinvesteerder, schrijver en nieuwsjunkie. Elke ochtend bladert hij vanuit zijn huis in San Francisco door een paar honderd openstaande tabbladen met daarin verhalen van zijn favoriete 75 nieuwssites. Hij selecteert de onderwerpen die hij het meest fascinerend vindt, variërend van longreads over wapenbezit in de VS tot hilarische video’s uit Japan. Het resultaat: NextDraft. „Ik beschrijf de verhalen en geef mijn mening erover. Dat maakt mijn nieuwsbrief uniek. Er zit geen algoritme achter. Het is gewoon één gast en een laptop.”

En met succes, want de nieuwsbrief heeft inmiddels ruim honderdduizend abonnees. Hoeveel Pell precies verdient met zijn gesponsorde nieuwsbrief wil hij niet zeggen, maar veel is het niet. Wat belangrijker voor hem is, is dat de nieuwsbrief hem helpt bij zijn ‘reguliere’ werk als investeerder in internetstart-ups. „Mensen kennen mijn werk vaak al voordat we elkaar ontmoeten.”

Op veel kleinere schaal werkt Céline Doornink (31), medeoprichter van het Amsterdamse Headroom Assistance dat ondernemers voorziet van een assistent op afstand. Wekelijks verstuurt zij een nieuwsbrief naar zo’n tweehonderd abonnees met artikelen die ondernemers productiever en gelukkiger maken. „Ik schrijf over uitdagingen die we zelf meemaken. Hoe houd je bijvoorbeeld de aandacht op de groei van je bedrijf, in plaats van je te verliezen in dagelijkse klussen? Daar zoek ik dan een artikel bij.”

Directe opdrachten heeft dat nog niet opgeleverd, maar dat is ook niet de bedoeling. „Bestaande klanten zijn ons grootste verkoopkanaal. Zij raden ons aan bij hun collega’s en vrienden. De nieuwsbrief versterkt de relatie die wij met hen hebben.”

Ook Nalden, alter ego van de 31-jarige Ronald Hans, de ondernemer achter onder meer WeTransfer) verstuurt elke vrijdagmiddag zijn nieuwsbrief met updates over ‘internet, business, leuke mensen en lifestyle’. Zijn mailing is het logische vervolg op de blogs die hij een paar jaar geleden nog schreef. „Ik miste een uitlaatklep. Deze nieuwsbrief is daar de perfecte tool voor.” Van zijn bijna 1.500 abonnees krijgt hij elke keer tientallen reacties, waar hij trouw op reageert. „En ja, dat kost tijd, maar het zorgt ook voor veel positiviteit.” Bovendien vormt zijn nieuwsbrief soms het startpunt voor nieuw werk. „Maar dat is niet mijn doel. Ik wil puur mijn enthousiasme delen. Dat gaat op deze manier makkelijker dan wanneer ik een zooi linkjes deel in allemaal WhatsApp-groepen.”

Publieke brainstorm

Ernst-Jan Pfauth (29), medeoprichter en uitgever van De Correspondent, vertelt elk weekend over zijn ervaringen bij deze titel en de toekomst van de journalistiek. „Het is een openbaar notitieboekje. Hierin vertel ik welke uitgeefplatforms er zijn, hoe je lezers kunt betrekken en welke verdienmodellen er zijn.”

Pfauth begon zijn nieuwsbrief om zichzelf te dwingen zijn vak bij te houden en de rode draden te zoeken. Dat daar vraag naar is, blijkt wel uit de ruim achthonderd abonnees die hij heeft. „Van hen krijg ik elke week e-mails terug. Het is een publieke brainstorm waar iedereen slimmer uitkomt en die mij scherp houdt.” En er ligt zelfs een beetje geld in het verschiet. „Een mediabedrijf vroeg me elke paar maanden mijn nieuwsbrieven samen te vatten, daar vraag ik een honorarium voor. Ik zal er niet van kunnen leven, maar misschien kan ik er een keer van op vakantie.”