Digitale propper

Elke week belicht nrc.next een start-up met potentie. Deze week: een app waarmee kroegen sneller publiek trekken.

Bedrijf: Bardoggy Oprichter: Tim de Kraker (36) Medewerkers: 6

Het is zaterdagavond 20.00 uur, je bent in je partyoutfit hélemaal klaar om uit te gaan, maar moet nog zeker vier uur wachten omdat het anders ‘nog niet gezellig is’. Dus zo blijft iedereen thuis tot het moment dat de kroegen vol gaan lopen. En dat wordt alsmaar later. Onhandig en onnodig, vinden ze bij de start-up Bardoggy. Ze hebben een app gemaakt waarmee kroegen eerder publiek trekken.

Hoe werkt het?

Het is een soort digitale propper. Je installeert de app op je telefoon, en ziet direct welke kroegen en cafés om je heen een feestje geven. Doordat er in bepaalde cafés sensoren hangen, kun je op de app ook zien waar het al wat drukker is.

En verder?

Je krijgt deals te zien van de cafés om je heen. Dus als je bijvoorbeeld een biertje besteld, krijg je het tweede biertje gratis. Daarvoor hoef je alleen je app aan de barman te laten zien. Het café profiteert ervan dat de zaak drukker wordt. Deze deals worden door de cafés zelf bedacht.

Wat is het verdienmodel dan?

Cafés betalen 15 euro per maand om hun deals op de app te mogen tonen. En de start-up maakt deals met merken – zoals biermerken – om data te leveren. Omdat zij met de app precies kunnen zien wanneer, hoe laat en hoe vaak een bepaald biertje wordt gedronken.

Hoeveel cafés maken er nu gebruik van?

De app werd in maart gelanceerd, en 220 horecalocaties in Nederland werken er nu aan mee. Daarvan zitten er een stuk of 60 in Amsterdam. Ze zeggen zelf dat zo’n 14.000 mensen de app gebruiken, en dat er ongeveer 600 kortingsacties per maand worden verzilverd.