Auto’s mogen straks op A2 130 kilometer per uur rijden

In 2014 is 31 procent van alle snelheidsboetes op de Nederlandse snelwegen tot stand gekomen op de A2.

Om te voorkomen dat automobilisten er nu al overal 130 gaan rijden, worden de huidige snelheidsbeperkingen bij bijvoorbeeld Vinkeveen duidelijker aangegeven. Foto Robin Utrecht / ANP

Automobilisten mogen vanaf 1 januari van 19.00 uur tot 06.00 uur op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam 130 kilometer per uur rijden. Dat heeft de regeringscoalitie afgesproken, op voorstel van VVD-parlementariër Barbara Visser. De VVD krijgt steun van regeringspartner PvdA, waardoor er een meerderheid in de Tweede Kamer instemt.

De maatregel moet een einde maken aan de onduidelijkheid over wat nu de toegestane maximumsnelheid is op de A2.

In de huidige situatie geldt tussen Maarssen en Vinkeveen een maximum toegestane snelheid van 100 kilometer per uur, maar na zeven uur ‘s avonds mag je 130 kilometer per uur rijden. Na een stuk van 7 kilometer is het vanaf de afslag Vinkeveen tot de ring Amsterdam weer maximaal 100 in beide richtingen.

Om te voorkomen dat bestuurders vanaf vandaag al overal 130 gaan rijden, worden de snelheidsbeperkingen bij bijvoorbeeld Vinkeveen duidelijker aangegeven.

Miljoenen voor de staatskas

In augustus werd bekend dat in 2014 31 procent van alle snelheidsboetes op de Nederlandse snelwegen tot stand is gekomen op de trajectcontrole op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam.

De camera’s ter hoogte van Vinkeveen, Baambrugge en Breukelen leverden 48 miljoen euro op voor de staatskas. Daarmee is het traject Utrecht - Amsterdam drie jaar na invoering van de controle nog steeds een enorme bron van inkomsten voor de overheid.

Beter voor het milieu

VVD-parlementariër Visser verwacht dat de ingreep niet meer dan vijftien miljoen euro gaat kosten. Dat geld is onder meer nodig voor de bouw van geluidsschermen. Volgens Visser komt het geld uit een “speciaal potje” dat is bedoeld om de bereikbaarheid in de drukste regio’s te verbeteren.

De wisselende maximumsnelheden zijn destijds ingevoerd naar aanleiding van milieunormen en rekening houdend met geluidsoverlast voor omwonenden.