Boodschappenboxbezorger HelloFresh gaat naar de beurs

Het Duitse bedrijf, dat zo’n 2,6 miljard euro waard is, wil naar de beurs in Frankfurt.

Het aantal nieuwe klanten verviervoudigde de eerste helft van dit jaar bijna ten opzichte van vorig jaar. Foto Lex van Lieshout / ANP

HelloFresh is bezig met de voorbereidingen voor een beursgang. Het bedrijf hoopt genoteerd te worden aan de Frankfurt Stock Exchange. Dat heeft het Duitse bedrijf vandaag bekendgemaakt (pdf).

In augustus werd al duidelijk dat HelloFresh met een beursgang bezig was. Een maand geleden was het bedrijf zo’n 2,6 miljard euro waard.

Verdere groei

Dominik Richter, mede-oprichter en CEO van HelloFresh, zegt dat er een “enorme groeikans” ligt op de markt. “In slechts vier jaar zijn we erin geslaagd de traditionele voedselvoorzieningsketen te verstoren en een wereldwijd bedrijf op te bouwen op basis van een meeslepend, schaalbaar verdienmodel”, schrijft hij in de verklaring. Door naar de beurs te gaan hoopt het bedrijf geld vrij te maken om verdere groei te financieren.

“Compleet nieuw”

HelloFresh is actief in zeven landen: Australië, Oostenrijk, België, Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Klanten krijgen iedere week een pakketje thuisbezorgd met boodschappen. Daarmee heeft het bedrijf naar eigen zeggen een “volledig nieuwe categorie binnen de wereldwijde voedsel- en boodschappenmarkt” gecreëerd. Het bedrijf is onderdeel van Rocket Internet, een Duitse internetgigant die ook achter onder meer Zalando en TravelBird zit.

Zeker in de Verenigde Staten heeft HelloFresh al een aantal sterke concurrenten, schreef nrc.next eerder, zoals Plated en Blue Apron. Ook in Nederland zijn er kapers op de kust: Picnic en ook Albert Heijn, bijvoorbeeld.