Wie er allemaal aan jouw postzegel verdienen

Foto: Koen van Weel/ANP

Je moet langzamerhand echt een liefhebber zijn als je een fysieke brief wilt versturen. Jaar na jaar ben je er meer aan kwijt. Gisteren maakte PostNL bekend dat je in 2016 73 cent betaalt voor een postzegel. Daarmee is je geheime aanbidder 87 procent duurder uit dan in 2006 als hij of zij wil dat de postbode je een romantische handgeschreven liefdesbrief bezorgt.

In Europees perspectief valt het overigens wel mee wat PostNL vraagt voor een zegel. Vooral Scandinaviërs zijn een stuk duurder uit.

De reden die PostNL geeft voor de verhoging is de teruglopende postmarkt. Privépersonen en bedrijven lopen steeds minder vaak naar de brievenbus. Volgens een woordvoerder van het postbedrijf vangt het de tegenvallende omzet op door kosten te besparen, bijvoorbeeld door minder dagen te bezorgen.

“Desondanks zijn ook tariefverhogingen nodig om post in Nederland in de toekomst betrouwbaar en bereikbaar te houden.”

Naast de postzegel gaat ook het basistarief voor frankeermachines omhoog, van 61 naar 65 cent.

Wie zijn er allemaal gebaat bij een goedlopende postzegelmarkt?

1. PostNL

Allereerst natuurlijk het bedrijf dat de postzegels laat maken. Hoeveel is niet duidelijk. PostNL wil geen informatie verstrekken over het aantal postzegels dat ze verkopen of de omzet die ermee gemoeid is “vanuit bedrijfsvertrouwelijk oogpunt”, zo mailt een woordvoerder. Een blik op de jaarverslagen levert wel enige informatie op. In 2014 stond er een bedrag van 63 miljoen euro op de balans gereserveerd voor zegels die wel al verkocht waren, maar nog niet gebruikt door consumenten.

PostNL verdient niet alleen aan de ‘gewone’ verkoop van postzegels. Via de Collectclub kunnen liefhebbers een abonnement nemen op alle speciale zegels die PostNL uitbrengt. Daar betaal je zo’n 80 euro per jaar voor, afhankelijk van hoeveel nieuwe zegels er verschijnen. Hoeveel leden er zijn en wat PostNL eraan verdient is niet bekend.

2. Drukker

De grootste drukker van postzegels is een van de oudste bedrijven van Nederland: de Haarlemse firma Koninklijke Joh. Enschedé. Volgens het bedrijf zelf is het een van de wereldmarktleiders op het gebied van postzegelproductie. “We leveren aan 70 landen en drukken 15 tot 20 miljoen postzegels per dag,” zegt regional sales director Paul Meijboom.

“We halen nog altijd zo’n 20 tot 25 procent van onze omzet uit postzegels, al zien we dat de markt blijft afnemen. In Nederland drukken we ook dit jaar weer de kerstzegels. Dat zijn bij elkaar toch bijna 200 miljoen zegels. Verder is Azië voor ons een belangrijke groeimarkt.”

Nog niet zo heel lang geleden stond Joh. Enschedé op het punt failliet te gaan. Door nieuwe regels rondom Europese aanbestedingen verloor het bedrijf opdrachten. Niet alleen op het gebied van postzegels: het bedrijf drukt ook bankbiljetten. In januari 2014 nam investeringsmaatschappij Nimbus Joh. Enschedé over. Afgelopen juli werd bekend dat er in 2014 weer winst is geboekt, 23 miljoen euro.

3. Ontwerpers

Met enige regelmaat huurt PostNL bekende kunstenaars en ontwerpers in om zegels te maken. Deze maand nog bijvoorbeeld Daan Roosegaarde, bekend van de Smart Highway waarbij de belijning licht geeft.

Roosegaarde ontwierp postzegels met de naam ‘Verlichting’, met daarop een plattegrond van hoe Nederland oplicht bekeken vanuit de ruimte. Een paar maanden nadat Willem-Alexander in 2013 de troon besteeg, bracht PostNL ook een nieuwe permanente koningspostzegel uit. Studio Job, van ontwerpersduo Job Smeets en Nynke Tynagel, maakte het ontwerp. In 2010 ontwierp mode-illustrator Piet Paris postzegels voor een Stop Aids Now-campagne. Onduidelijk is wat de ontwerpers ermee verdienen.

4. Filatelisten

Ze zijn niet alleen interessant voor je oom die ze op zondagochtend aandachtig bestudeert met een vergrootglas. Voor wie geld wil verdienen, zijn postzegels een goede investering. Onderzoek van de universiteit van Tilburg uit 2010 wijst uit dat rendementen op postzegels op de lange termijn gemiddeld zeven procent kunnen bedragen. Op het moment van het onderzoek meer dan obligaties (5,4 procent) en goud (4,7 procent).

De 73 cent die een Nederlandse postzegel in 2016 kost valt in het niet bij de tien duurste geveilde postzegels ooit:
Bron: www.justcollecting.com