‘Vergelijk Anne Frank niet met André Hazes’

Was Anne een succes? Producent De Levita is tevreden.

Foto ANP

De theatervoorstelling Anne is een „enorm succes”. Dat zegt producent Robin de Levita, die gisteren bekendmaakte dat het toneelstuk eind januari stopt.

Een half jaar voor de première van ‘Anne’ zei u dat u pas uit de kosten zou komen als de voorstelling „ten minste twee jaar lang zeven avonden per week vol zou zitten”. Waarom stopt u na anderhalf jaar?

„Waarom is uw krant steeds zo negatief over Anne? U kraakte de voorstelling destijds op de voorpagina. En gisteren suggereerde u dat we verlies maken. Die inschatting van twee jaar geleden is niet langer relevant. Theater Amsterdam rendeert en met Anne hebben we een megaprestatie geleverd. Zonder een cent subsidie hebben we een nieuw theater gebouwd en een belangrijke voorstelling neergezet. We hebben al meer dan 300.000 bezoekers getrokken, waarvan 60.000 jongeren. We zijn tevreden met wat we hebben bereikt.

„Een voorstelling over Anne Frank maak je bovendien niet om er rijk van te worden. En onze bezoekcijfers vergelijken met die van de musical over André Hazes, wat u gisteren deed, is oneerlijk. Vergelijk Anne met een ander toneelstuk met een complex maatschappelijk onderwerp.”

Maar waarom gaat u niet door?

„We zagen een half jaar geleden dat de markt overspoeld zou worden met producties over de Tweede Wereldoorlog, zoals de musicals De Tweeling en Het meisje met het rode haar. Een nieuwe productie moet je lang van te voren inplannen. Het is een mooie run geweest met Anne, dóór met een volgende voorstelling.”

Hoe kijkt u terug op de voorstelling?

„De eerste acht maanden waren moeilijk. Vooral dankzij de negatieve recensie op de voorpagina van uw krant. Andere kranten waren wel positief. Maar de opinie van één recensent zo breed uitgemeten op de voorpagina, dat heeft grote gevolgen voor de publieke opinie. Als The New York Times iets soortgelijks zou doen met een voorstelling op Broadway, zou die de volgende dag de deuren kunnen sluiten. Dat wij het toch hebben gered, is puur aan het publiek te danken. De laatste acht maanden zit de zaal vol.”

U heeft veel moeite gedaan om ook toeristen te lokken. Is dat gelukt?

„Tien procent van de bezoekers komt uit het buitenland. Ik geef toe: ik had er liever meer gehad. Aan de recensies in buitenlandse kranten lag het niet, die waren lovend. Ik denk dat Amsterdam er de stad niet naar is, dat bezoekers lang van te voren al beslissen wat ze hier komen doen. Het Nationale Ballet en het Concertgebouw trekken ook niet zoveel toeristen.”