Twitter blijft kampen met verlies en tegenvallende ledengroei

Er werden slechts 3 miljoen nieuwe actieve gebruikers aangetrokken. Het verlies staat op 120 miljoen euro.

Twitter maakte vandaag de cijfers over het derde kwartaal bekend. Foto Dado Ruvic/REUTERS

De eerste kwartaalcijfers van social mediadienst Twitter sinds het aantreden van oprichter Jack Dorsey als topman zijn niet om te juichen. Het bedrijf slaagt er nog steeds niet in om winst te maken. Tot overmaat van ramp viel ook de aanwas van nieuwe leden vies tegen.

Twitter avatar TwitterIR TwitterIR Q3’15 revenue: $569M; adj. EBITDA: $142M; non-GAAP net income: $67M. https://t.co/u0pT5XrqYK #TWTRearnings $TWTR https://t.co/1yFNHqekUX

Dat meldt Twitter bij de presentatie van de resultaten over het derde kwartaal. Aan het einde van dat tijdvak kende de dienst 307 miljoen actieve gebruikers. Dat is slechts 3 miljoen meer dan in juni, minder dan waarop Twitter op gehoopt had.

Vertrek Costolo

In het tweede kwartaal wist Twitter slechts 2 miljoen nieuwe actieve leden aan te trekken. Die tegenvallende resultaten leidden tot het vertrek van de vorige CEO, Dick Costolo.

Het verlies van Twitter kwam uit op een slordige 120 miljoen euro. Het aandeel kelderde vandaag met 13 procent. De omzet steeg wel met 58 procent en kwam uit op 515 miljoen euro.

Al langer problemen

Twitter kampt al langer met rode cijfers en maakte eerder deze maand bekend honderden banen te schrappen om ruimte te maken voor investeringen. Het was een van de eerste beleidsmaatregelen van de opnieuw als topman aangetreden Twitter-oprichter Jack Dorsey. Hij besloot tevens om een derde van zijn aandelen in het bedrijf (een pakket ter waarde van 180 miljoen euro) te schenken aan de medewerkers.

Een de problemen van Twitter is dat onder de gebruikers zich nog te veel een medium is voor een selecte groep gebruikers als journalisten en politici. Om de berichtendiensten interessanter te maken voor een mainstream-publiek is eerder dit jaar de functie ‘moments’ toegevoegd, waarbij gebruikers direct bovenaan hun timeline een overzicht zien met (mogelijk) voor hen interessante berichten.