Máxima neemt mode-expo Boijmans mee naar China

Voor het eerst exporteert Museum Boijmans Van Beuningen uit Rotterdam een tentoonstelling naar China. De modeontwerpers reizen mee.

Geen symfonieorkest of balletgezelschap zoals Beatrix als koningin nog wel eens mee wilde nemen, maar een tentoonstelling van een museum. Tijdens het staatsbezoek aan China opent woensdag de modetentoonstelling The Future of Fashion is Now in Shanghai. Een tentoonstelling die een jaar geleden te zien was in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam is nu een exportproduct.

Lees ook: Mode van de toekomst

Interesse in Nederlandse expertise

„Het is ook niet zo gepast om een orkest of gezelschap mee te nemen, als de Chinezen dat zelf ook niet doen”, zegt Monique Knapen, programmadirecteur bij Dutch Culture, een organisatie voor internationale culturele samenwerking die onder andere voor de ministeries van Buitenlandse Zaken en OCW werkt. „De Chinezen zijn zeer geïnteresseerd in onze expertise in tentoontellingen maken. Daarom bestond bij hen ook de wens om daarmee iets gezamenlijks te doen rond het staatsbezoek.”

Opmerkelijk, ook omdat er tot dusver weinig tentoonstellingen van Nederlandse musea naar China reizen. „Ik heb het onderzocht en er maar zes kunnen vinden sinds 2000”, zegt Knapen. De reden: „Chinezen willen wel betalen voor transport en verzekeringen, maar niet voor het concept van een tentoonstelling. Onze musea willen vaak juist aan de export van tentoonstellingen verdienen. De Nederlandse overheid springt niet bij, zoals landen als Duitsland en Groot-Brittannië dat doen. En in Nederland is er niet veel belangstelling voor een ruil van tentoonstellingen. Behalve als het gaat om iets groots als het Terracottaleger.”

Nieuwe technieken

Op verzoek van OCT, een Chinees bedrijf actief in onroerend goed en de vrijetijdsindustrie en vaste partner van Dutch Culture, heeft Knapen in mei een aantal tentoonstellingen aangeboden. Met de catalogi in de hand. „Zij hadden de tentoonstelling niet gezien, maar hadden direct interesse. Vooral omdat China en Nederland allebei ver zijn in het toepassen van nieuwe technieken in de mode-industrie. Zij bleken al contact te hebben gehad met José Teunissen, de modeonderzoeker die de tentoonstelling in Boijmans had samengesteld. Maar om alles geregeld te krijgen, waren wij als bemiddelaar die OCT kende nodig.”

Die tentoonstelling was een initiatief van Han Nefkens, mecenas die veel kunst en mode uit zijn collectie aan Boijmans schenkt en projecten financiert. Met Teunissen had hij scouts in de wereld aangesteld die talentvolle modeontwerpers mochten aandragen. In China hangen vanaf morgen ontwerpen van 25 modetalenten uit de hele wereld, van wie 8 uit China. Van kleding die op emoties reageert tot 3D-jurken en een trui die een mobieltje kan opladen.

Geen verdiensten voor Boijmans

Boijmans verdient dus niets aan deze eerste keer dat het een tentoonstelling naar China exporteert. OCT betaalt alleen de transportkosten en verzekeringen. „Dat is met de export van deze tentoonstelling inderdaad niet het doel”, zegt directeur Sjarel Ex van Boijmans. „Natuurlijk willen wij net als andere musea inkomsten halen uit de export van tentoonstellingen en wij verkennen die markt. Zo maken we nu afspraken om tentoonstellingen naar Japan te brengen. Maar op het gebied van mode en design is export meer een investering in de contacten met ontwerpers en de mogelijkheid deze als eerste naar het Westen te brengen.” Volgens Ex is het „adembenemend om te zien wat er op het gebied van creatieve ontwikkeling gebeurt bij modeontwerpers en designers in Azië, niet alleen in China maar ook in Korea en Japan”.

Na vier maanden in Shanghai, de stad waar de meeste Chinese ontwerpers zitten, reist de expositie door naar Shenzhen. In die stad, waar veel maakindustrie zit, blijft de tentoonstelling ook vier maanden. In beide steden worden ontmoetingen georganiseerd tussen Nederlandse en Chinese ontwerpers. Knapen: „Die uitwisseling vinden de Chinezen heel belangrijk. Maar de Nederlanders hebben er ook baat bij, met sommige maaktechnieken bijvoorbeeld zijn de Chinezen veel verder. Daar kunnen onze ontwerpers weer van leren. ”