KPN boekt winst ondanks dalende omzet

De zakelijke markt krimpt sterker dan de consumentenmarkt groeit.

Logo van KPN. Foto Remko de Waal/ANP

KPN, het grootste telecombedrijf van Nederland, heeft het afgelopen kwartaal een nettowinst van 87 miljoen euro behaald, ondanks het feit dat de omzet daalde ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Dat maakte het bedrijf vanochtend bekend. De omzet daalde met 2,6 procent ten opzichte van 2014 naar 1,76 miljard euro. Toen leed het bedrijf nog netto 75 miljoen euro verlies. Volgens KPN is de omzetdaling te verklaren door een sterke krimp in de zakelijke markt. Die doet zelfs het toenemende aantal consumenten dat klant is bij het telecombedrijf - 80.000 nieuwe mobiele klanten, 85.000 nieuwe thuisaansluitingen - teniet.

Dat het bedrijf toch in tegenstelling tot vorig jaar zwarte cijfers onder de streep kon schrijven, wijt KPN aan lagere financieringskosten. KPN zegt op schema te liggen voor de doelstellingen voor 2015. Op de beurs in Amsterdam reageerden beleggers voorzichtig positief. Het aandeel KPN steeg 1,9 procent.