Is Apple zijn magie aan het verliezen?

AP Photo / Ben Margot
Update: Een sterke vraag naar iPhones in met name China heeft Apple in het afgelopen kwartaal aan flink meer winst geholpen. De nettowinst nam met bijna een derde toe tot 11,1 miljard dollar. Apple verkocht 48 miljoen iPhones, ruim een vijfde meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Als Apple vanavond zijn kwartaalcijfers bekend maakt, zijn alle ogen gericht op één cijfer: hoeveel iPhones het bedrijf met de hoogste beurswaarde ter wereld heeft verkocht.

Zelden heeft een techbedrijf zo’n lucratief product gemaakt. De winstmarge van rond de 45 procent is gigantisch, en de verkopen rijzen al jaren de pan uit. In het laatste kwartaal van vorig jaar haalde Apple het beste bedrijfsresultaat ooit door een Amerikaans bedrijf - dankzij recordopbrengsten van de iPhone.

Afgestraft met koersdaling

Maar die droomcijfers leverden Apple ook een probleem op: aan de torenhoge verwachtingen van beleggers blijven voldoen. Het vorige kwartaal verkocht Apple - dat 63 procent van zijn omzet haalt uit iPhones - voor het eerst minder iPhones dan verwacht - wat direct werd afgestraft met een koersdaling van 7 procent.

Sindsdien lijkt het aandeel Apple zijn magie te hebben verloren. Concurrenten als Alphabet, Google en Amazon presteerden de afgelopen maanden beter op de beurs. Zelfs de Nasdaq-index, rijk aan techbedrijven, deed het beter dan het aandeel Apple.

Dat ene cijfer waar iedereen vanavond op let- de iPhoneverkopen van het laatste kwartaal - komt uit op iets meer dan 47 miljoen exemplaren, verwachten de meeste beursanalisten. Nog altijd een stijging van ruim 20 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Maar de daling is ingezet. In 2016 zullen de iPhoneverkopen ten opzichte van het vorige jaar voor het eerst afnemen, wordt nu voorspeld. De smartphonemarkt raakt in het Westen verzadigd en het aantal iPhonegebruikers dat op een nieuw toestel overstapt zou veel lager zijn dan wat topman Tim Cook investeerders voorspiegelt.

Zorgenkindje China

Over China maken beleggers zich nog de meeste zorgen. Het is een van de belangrijkste markten voor Apple-producten die bovendien de laatste jaren nog stevige groei liet zien. Maar omdat Chinese consumenten de laatste maanden minder te besteden hebben, zou ook de vraag naar de relatief dure Apple-producten onder druk komen te staan.

Een alternatief voor de immens succesvolle iPhone heeft Apple nog niet. Analist Jos Versteeg van vermogensbeheerder Theodoor Gilissen:

“Apple kan niet altijd op de iPhoneverkopen blijven leunen. Het bedrijf introduceerde begin dit jaar de Apple Watch, maar die maakt nu nog maar een fractie uit van de totale omzet.”

Ook het nieuws dat Apple serieuze plannen heeft om een eigen auto te ontwikkelen, maakt beleggers niet erg enthousiast. Werp een blik op de winstmarges in de auto-industrie en je begrijpt waarom, schreef de Wall Street Journal. Bij Ford lag dat het laatste kwartaal op 6,6 procent, bij General Motors op 5,2. Dat is een heel ander verhaal dan de ruimte marges van 25 tot 30 procent waar Apple en zijn aandeelhouders aan gewend zijn geraakt.