EU-parlement wil versnelde invoering nieuwe emissietest

Europarlementariërs doen oproep aan Commissie en lidstaten.

Foto Valerie Kuypers / ANP

Het toezicht op de auto-industrie moet worden versterkt en een emissietest die de uitstoot van auto’s nauwkeuriger meet moet zo snel mogelijk worden ingevoerd. Dat is de strekking van een resolutie die vandaag in het Europees Parlement is aangenomen naar aanleiding van de Volkswagen-affaire. Een kleine vijfhonderd Europarlementariërs stemden voor en 145 waren tegen.

Om het toezicht van nationale instanties op de industrie te versterken, moet de Europese Commissie meer bevoegdheden krijgen, vinden de parlementariërs. En de Commissie moet betrokken worden bij de lopende onderzoeken van de nationale instanties naar emissiefraude.

Weinig steun

Verder moet de nieuwe, meer realistische emissietest - bekend onder de naam Real Driving Emissions (RDE) - niet alleen zo snel mogelijk, maar ook voor álle vormen van uitstoot worden ingevoerd, vindt het EP. De Commissie wil de stikstofoxiden (NOx) uit nieuwe dieselmotoren beperken tot 80 milligram per kilometer, met een overgangsperiode van twee jaar, schrijft onze correspondent in Brussel Stéphane Alonso vandaag in NRC. Maar alleen Nederland en Zweden steunen dat voorstel. Alonso:

Landen met een grote auto-industrie, zoals Duitsland, Italië en Frankrijk, verwerpen het als te streng. Zij willen de mogelijkheid houden om de emissienorm twee tot drie keer te overschrijden. Onbegrijpelijk, zegt Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks), omdat de Commissie eigenlijk helemaal niet zo streng is. “In de Verenigde Staten ligt de norm op ongeveer 45 milligram, in Californië zelfs op 35. Het is technologisch al lang mogelijk.”

Mysterieus verschil

Het debat over de uitstoot en de emissietesten laaide op na het uitkomen van het Volkswagen-schandaal. Het Duitse autoconcern omzeilde met geheime software doelbewust emissietesten, zo ontdekten onderzoekers in de Verenigde Staten. Het leidde tot de vraag, hoe het schandaal in de Europese Unie niet eerder was ontdekt. De Commissie staat nu onder grote druk om zich alsnog als bewaker van de Europese interne markt te doen gelden, schrijft Alonso.

Het gat tussen wat dieselauto’s uitstoten tijdens laboratoriumtesten en de werkelijke uitstoot op de weg is al jaren onverklaarbaar groot, zelfs gegroeid. Maandag schreef de Financial Times dat de Commissie zich daar al jaren volledig van bewust is: toenmalig eurocommissaris Janez Potocnik (Milieu) schreef begin 2013 in een interne brief dat het verschil niet meer valt uit te leggen. “Mijn diensten en ik zitten vaak in een onprettige positie.” Maar de Commissie deed er niets mee.