Eén maand de vernieuwde Telegraaf: wat is er veranderd?

De grootste krant van Nederland werd een maand geleden vernieuwd. Wat is er van de ‘modernisering’ terechtgekomen?

Oude en nieuwe voorpagina van De Telegraaf.

De Telegraaf moet moderniseren, zei hoofdredacteur Paul Jansen een maand geleden. Een vernieuwde vormgeving was de eerste grote ingreep van de nieuwe hoofdredacteur, die op 1 september de vertrokken Sjuul Paradijs opvolgde. Na een maand is het tijd de balans op te maken.

Wat is er al terecht gekomen van de modernisering?

+ Iets rustiger voorpagina

De krant ziet er minder uit alsof hij pas op het laatst in elkaar is gezet. En de chocoladeletters zijn verdwenen. „De openingskop is niet meer standaard in schreeuwerige hoofdletters”, schreef Jansen vorige maand aan zijn lezers. „Die bewaren we voor als het echt moet.” Een cosmetische wijziging, net als het opfrissen van het Telegraaf-logo. Maar het zegt ook iets over de koers die Jansen wil varen. Hij wil De Telegraaf (betaalde oplage 450.000 exemplaren; bereik 1,6 miljoen lezers per dag; bron: NOM) meer verdieping geven, zijn lezers meer duiding van het nieuws bieden. Eerder zei Jansen in NRC: „Ik blijf absoluut [thema’s] agenderen, maar meer op inhoud en minder op vorm.”

+ Verse binnenpagina’s

‘Nieuws van de Dag’: zo noemt De Telegraaf zijn eerste binnenpagina’s sinds 28 september. Hier staan de belangrijkste nieuwsthema’s van het moment. Zo’n indeling is nieuw voor de krant, maar gemeengoed voor lezers van andere kranten in Nederland. In nrc.next heten de eerste pagina’s ‘In het nieuws’, in de Volkskrant ‘Ten eerste’. Zo is De Telegraaf in structuur meer gaan lijken op andere kranten. Wie binnenpagina’s van AD en De Telegraaf naast elkaar legt, ziet soms moeilijk het verschil. Dat is niet zo vreemd: beide kranten zijn gerestyled door de beroemde Amerikaanse ontwerper Mario García.

+ Nieuwe hoofdredactie

Nieuw is ook de hoofdredactie. Politiek commentator Paul Jansen is ‘algemeen hoofdredacteur’, met vermoedelijk onder hem de te benoemen ‘hoofdredacteuren’ van Telesport, VROUW, Financiële Telegraaf (DFT) en Autovisie. Sinds 15 oktober is Marijn Jongsma (46) zijn plaatsvervanger. Hij kwam van Het Financieele Dagblad, maar werkte al eerder bij De Telegraaf.

+ Positievere toon

Lastig te meten na slechts een paar weken, maar de toon lijkt positiever. Lees bijvoorbeeld het interview met burgemeester Spies (CDA) van Alphen aan den Rijn, na het ongeluk met de hijskraan. Kop: ‘Het wonder van Alphen’ (Blendle). Intro: ‘Burgemeester Spies weet met doortastend optreden iedereen bij elkaar te houden’. Die toon verschilt nogal van de berichtgeving over burgemeester Van Aartsen (VVD), medio 2014, ten tijde van de rellen in Den Haag.

 

Een van de meest zichtbare veranderingen die De Telegraaf vorige maand heeft ingevoerd is het vernieuwde logo. De bekende Haagse letterontwerper en typograaf Erik van Blokland heeft het beeldmerk van De Telegraaf onder handen genomen. Klik op de rode bolletjes voor meer informatie. Boven het logo van de eerste Telegraaf, van 1 januari 1893; onder het logo van de vernieuwde Telegraaf van 28 september 2015:

En wat moet er nog gebeuren?

- Eigen nieuws uitventen

De krant is niet langer de boodschapper van het laatste nieuws. Die rol heeft internet overgenomen. Dat geldt ook voor De Telegraaf. Maar nog steeds weet de krant met eigen nieuws regelmatig de politieke en maatschappelijke agenda te bepalen. Een recente primeur was bijvoorbeeld het plan van het Rijksmuseum om Rembrandts portretten van Maerten Soolmans en Oopjen Coppit te kopen. Maar online? Moet De Telegraaf op internet ook zijn eigen nieuws meer uitventen? Paul Jansen was daarin dubbel in een interview in NRC in september. Enerzijds zou de krant minder primeurs moeten weggeven op internet. Anderzijds moet Telegraaf.nl minder steunen op persbureau ANP. „Daarmee onderscheid je je niet”, aldus Jansen.

- De website vernieuwen

Met Telegraaf.nl is het belangrijkste platform genoemd dat Jansen nog moet aanpakken. In januari schreef vakblad Emerce over een vernieuwde site van De Telegraaf, die mogelijk al „de komende weken” online moest komen. De site moest volgens toenmalig adjunct-hoofdredacteur Jan-Kees Emmer rustiger ogen en meer aansluiten bij de papieren krant. Elke schrijver zou een eigen pagina krijgen. Daarna werd het stil. Niemand wil nu iets zeggen over de voortgang van Telegraaf.nl. Op 28 september schreef Jansen wel: „De Telegraaf-site wordt de komende tijd onder handen genomen, net als onze apps voor mobiel.”

- Deelmerken

Belangrijk element van de digitale strategie is het aanbieden van losse delen van de krant. Wie Telesport, DFT, of VROUW wil lezen, moet op termijn een digitaal abonnement kunnen nemen op uitsluitend het onderdeel van zijn keuze. De chefs van de deelredacties krijgen mogelijk de titel van hoofdredacteur, maar dat is nog niet officieel. Het idee achter het plan – lang door een deel van de redactie gezien als het ‘opknippen’ van de krant – is dat lezers die anders nooit een abonnement op de gehele krant zouden nemen, wél een digitaal deelabonnement afsluiten.

    • Jan Benjamin