ABN Amro kan over een maand alweer naar de beurs

Het beursklimaat is niet slecht. Dus worden komende weken de laatste stappen gezet naar de beursgang van ABN Amro.

Gerrit Zalm, bestuursvoorzitter van ABN Amro, enWietze Reehoorn (links), hoofd strategie, vanmorgen voor de persconferentie over de beursgang. Foto Evert Elzinga/ANP

Nu gaat het écht gebeuren: ABN Amro heeft vanochtend officieel bekendgemaakt dat ze naar de beurs gaat. Daarmee gaat een diepe wens eindelijk in vervulling, nadat de staat ABN Amro in 2008 moest redden, voor 21,7 miljard euro.

Met een beursnotering doet ABN Amro weer mee, ook al verkoopt de staat bij de beursgang maar een deel van de aandelen. Topman Gerrit Zalm is „trots” dat de bank klaar is voor de beurs, zei hij in een verklaring.

In mei besloot minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën, PvdA) al dat ABN Amro naar de beurs mag, maar was nog niet zeker of dat dit jaar zou lukken. De onzekerheden: de Europese Centrale Bank moest de beursgang nog goedvinden, beleggers moesten genoeg interesse tonen, de aandelenbeurzen moesten niet instorten.

Die obstakels zijn overwonnen. Nieuwe obstakels kan Zalm „niet zo gauw bedenken”, zei hij vanochtend. De operatie kan alleen nog mislukken als er heel extreme dingen gebeuren. Een beursgang terugtrekken na een openbare aankondiging betekent groot gezichtsverlies.

Wel moet het beursgangteam – de top van de bank, zakenbankiers, adviseurs – nog een enorme berg werk verzetten. Deze aankondiging markeert het begin van de laatste, meest intensieve weken van voorbereidingen. Die duren doorgaans een week of vier. Eind november is ABN Amro waarschijnlijk weer beursgenoteerd.

Dit is het stappenplan.

1 Beleggers ‘onderwijzen’

Honderden grote beleggers over de hele wereld kunnen komende weken telefoontjes, video-calls en bezoekjes verwachten van analisten van de ingehuurde zakenbanken. Zij hebben onderzoek gedaan naar ABN Amro en trekken nu langs beleggers om het ‘verhaal’ van de bank te vertellen. Waarom moeten ze instappen? Hoe onderscheidt ABN Amro zich? Waar zit de groei? Hoe kapselt de bank de risico’s in? Investor education noemen zakenbankiers deze fase – níét marketing. Als het goed is, horen grote beleggers niet voor het eerst over ABN Amro en heeft top van de bank al wat voorwerk bij ze verricht.

2 Prospectus de wereld in

Het zal een document zijn van honderden pagina’s: het prospectus, hét document met alle informatie voor potentiële beleggers. Publicatie is doorgaans zo’n twee weken voor de beursgang. Een spannend moment, want in het prospectus staat hoeveel aandelen de staat wil verkopen én voor welk bedrag ongeveer. Er wordt een bandbreedte genoemd van de prijs per aandeel. Dan wordt dus meer duidelijk over hoeveel geld de staat terugkrijgt van de miljarden die de redding van ABN Amro heeft gekost. De laatste schatting van Dijsselbloem is 15 miljard euro.

In de aankondiging van vanochtend staat maar een snipper belangrijke nieuwe informatie, over dividend. ABN Amro gaat 50 procent van de winst aan beleggers uitkeren. Verder herhaalt ABN Amro wat voor bank zij is: een Nederlandse bank met een „gematigd risicoprofiel”, die „klantbelang” voorop zet. Voor meer details is het wachten op het prospectus.

3 Op roadshow

Beleggers willen ook weten wie de bank waar ze mogelijk miljoenen in steken leidt. Het bestuur van ABN Amro – topman Zalm voorop – moet dus op roadshow, hun bank promoten. Dat betekent: tot wel tien keer per dag dezelfde presentatie voor steeds nieuwe mensen, busje in, busje uit, in verschillende steden, op verschillende continenten. En dan dus een goede indruk zien achter te laten.

De zakenbankiers verzamelen ondertussen de orders van beleggers. Die laten weten hoeveel aandelen ze willen hebben en voor welke prijs. Al die orders stoppen zakenbankiers in hun ‘boek’. Dat moet overvol zitten. Bij minder vraag dan aan bod is er iets mis. Vlak voor de beursgang gaat het boek dicht. Op basis van de prijzen die geïnteresseerde beleggers willen betalen, berekent een computer de definitieve prijs per aandeel.

4 De gongslag

Op de dag van beursgang is er een feestje op Beursplein 5, het thuis van de Amsterdamse beurs. Met een slag op de gong opent Zalm de handelsdag om stipt negen uur. Dan is ABN Amro officieel beursgenoteerd. Na de gongslag volgen speeches, bedankjes en cadeautjes. Verder taart met het groengele banklogo, champagne en mimosa’s, een alcoholisch ontbijtdrankje met jus d’orange.

Op de schermen schommelt dan voor het eerst sinds 2007 weer de koers van het aandeel ABN Amro. Dit is de laatste spannende horde voor het beursgangteam, bepalend voor hun succes of falen. De koers mag niet direct te hard stijgen, want dan hebben ze de aandelen te goedkoop verkocht. Maar die moet ook zeker niet – de horror – meteen instorten. Bij een gematigde stijging op de eerste dag kan het team proosten op succes.