Wat gebeurt er nu bij ABN Amro?

Nu gaat het écht gebeuren: ABN Amro heeft vandaag officieel bekendgemaakt dat ze naar de beurs gaat. Een diepe wens van de bank, die eindelijk in vervulling gaat. Met een beursnotering doet ABN Amro, sinds 2008 in staatshanden, weer mee – ook al brengt de staat nu maar een deel van de aandelen naar de beurs.

In mei besloot minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën, PvdA) al dat ABN Amro naar de beurs mag, maar was nog niet zeker dat dat dit jaar nog zou lukken. Onzekerheden genoeg: de Europese Centrale Bank moest de beursgang nog goedvinden, beleggers moesten genoeg interesse tonen, de aandelenbeurzen moesten niet instorten.

Bekijk hier ook de explainer-video. 

Die obstakels zijn overwonnen. In theorie zou de operatie nog kunnen mislukken, maar dan moeten er wel heel extreme dingen gebeuren. Een beursgang terugtrekken na een openbare aankondiging betekent groot gezichtsverlies.

Wel moet het beursgangteam – de top van de bank, zakenbankiers, adviseurs – nog een enorme berg werk verzetten. Deze aankondiging markeert het begin van de laatste, meest intensieve weken van voorbereidingen. Die duren doorgaans een week of vier. Eind november is ABN Amro waarschijnlijk weer beursgenoteerd.

Dit is het stappenplan.

1. Beleggers ‘onderwijzen’

Honderden grote beleggers over de hele wereld kunnen komende weken telefoontjes, video-calls en bezoekjes verwachten van analisten van de ingehuurde zakenbanken. Zij hebben afgelopen maanden onderzoek gedaan naar ABN Amro en trekken nu langs beleggers om het ‘verhaal’ van de bank te vertellen. Waarom moeten ze instappen? Hoe onderscheidt ABN Amro zich? Waar zit de groei? Hoe kapselt de bank de risico’s in?

Investor education noemen zakenbankiers deze fase – níét marketing. Als het goed is, horen grote beleggers niet voor het eerst over ABN Amro. Afgelopen maanden heeft de top van de bank al voorwerk bij ze verricht. Nu moeten de analisten het afmaken.

2. Prospectus de wereld in

Het zal een document zijn van honderden pagina’s: het prospectus, hét document met alle informatie voor potentiële beleggers. Publicatie is doorgaans zo’n twee weken voor de beursgang. Een spannend moment, want in het prospectus staat hoeveel aandelen de staat wil verkopen én voor welk bedrag ongeveer, er wordt een bandbreedte genoemd. Dan wordt dus meer duidelijk over hoeveel van de 21,7 miljard euro terugkomt die de redding van ABN Amro volgens Dijsselbloem heeft gekost. Zijn laatste schatting is 15 miljard euro.

Verder te vinden in het prospectus: een beschrijving van wat ABN Amro allemaal doet, een lange lijst risico’s, een berg financiële informatie, profieltjes van de bestuurders, informatie over hun salarissen – en nog veel meer.

3. Op roadshow

Beleggers willen ook weten wie de bank waar ze mogelijk miljoenen in steken eigenlijk leidt. De bestuurders van ABN Amro – topman Gerrit Zalm voorop – moeten dus op roadshow, hun bank promoten. Dat betekent: tot wel tien keer per dag dezelfde presentatie voor steeds nieuwe mensen, busje in, busje uit, in verschillende steden, op verschillende continenten. En dan dus een goede indruk zien achter te laten.

De zakenbankiers verzamelen ondertussen de orders van beleggers. Die laten weten hoeveel aandelen ze willen hebben en voor welke prijs. Al die orders stoppen zakenbankiers in hun ‘boek’. Dat moet goed vol zitten, overvol zelfs. Bij minder vraag dan aan bod is er iets mis. Vlak voor de beursgang gaat het boek dicht. Op basis van de prijzen die alle geïnteresseerde beleggers willen betalen, berekent een computer de definitieve prijs per aandeel.

4. De gongslag

Op de dag van beursgang is er een feestje op Beursplein 5, het thuis van de Amsterdamse beurs. Met een slag op de gong opent Gerrit Zalm de handelsdag om stipt negen uur. Dan is ABN Amro officieel beursgenoteerd. Na de gongslag volgen speeches, bedankjes en cadeautjes. Verder taart met het groengele banklogo, champagne en mimosa’s, een alcoholisch ontbijtdrankje met jus d’orange.

Op de schermen schommelt dan voor het eerst sinds 2007 weer de koers van het aandeel ABN Amro. Dit is de laatste spannende horde voor het beursgangteam, bepalend voor hun succes of falen. De koers mag niet direct te hard stijgen, want dan hebben ze de aandelen te goedkoop verkocht. Maar die moet ook zeker niet – de horror – meteen instorten. Bij een gematigde koersstijging op de eerste dag kan het team proosten op succes.