Facebook at Work strikt RBS als klant

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

‘Facebook at Work’, de zakelijke versie van Facebook die eerder dit jaar voorzichtig is gelanceerd, heeft in The Royal Bank of Scotland zijn grootste klant tot nu toe gestrikt. Voor het eind van volgend jaar moeten alle 100.000 RBS-medewerkers het zakelijke sociale netwerk gaan gebruiken, meldt TechCrunch.

Het gebruik van ‘Facebook at Work’ is nu nog gratis, maar in de toekomst wil Facebook bedrijven wel om een bijdrage vragen. Simon McNamara van The Royal Bank of Scotland is enthousiast over de proefversie die de laatste maanden is getest en denkt dat de invoering van het hele pakket soepel zal verlopen:

“Almost everyone uses Facebook outside of work. That means I don’t have to train anyone. Some nuances are different but there are more similarities.”

‘Facebook at Work’ is het best te omschrijven als een sociaal intranet. Behalve bedrijfsnieuwtjes kun je groepen aanmaken met bepaalde afdelingen binnen het bedrijf, chatten met collega’s, documenten delen en online vergaderen. Op dit moment gebruiken zo’n driehonderd kleine en grotere bedrijven de testversie van het zakelijke netwerk, daaronder ook Heineken.

Wal-Mart wil méér verdienen met minder producten

Supermarktketen Wal-Mart ziet de winst dalen en wil om de verkopen weer een boost geven onder andere producten gaan schrappen. Wal-Mart heeft zo’n 120.000 verschillende producten in het assortiment en verkoopt al zo’n 2.500 producten minder dan vorig jaar. Maar dat is nog niet genoeg, schrijft The Wall Street Journal.

Topman Greg Foran van het Amerikaanse deel van Wal-Mart zag laatst zes verschillende flessen Ranch Dressing in de schappen van een filiaal in Washington staan:

“It’s the same brand, exactly the same item, but it just comes in six different sizes. I look at that and I say to our team: ‘Do you really need six?’ The answer is we probably don’t.”

Om het in de toekomst weer beter te doen gaat Wal-Mart ook twee miljard dollar investeren in online verkopen en twee komma zeven miljard dollar aan salarisverhogingen voor het winkelpersoneel. Leveranciers zijn bang dat ze moeten opdraaien voor de kosten. En niet geheel ten onrechte, want sinds een paar maanden vraagt Wal-Mart een bijdrage aan verkopers om hun producten in het assortiment op te nemen.

‘Hogesnelheidslijn Californië overschrijdt miljardenbudget’

De prestigieuze hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en San Francisco gaat vrijwel zeker meer kosten dan de geplande 68 miljard dollar. Ook wordt de deadline van het project hoogstwaarschijnlijk niet gehaald, meldt The Los Angeles Times op basis van documenten van het project en gesprekken met experts.

De grootste uitdaging is de aanleg van tunnels in de complexe bergen ten noorden van Los Angeles. Daar zijn regelmatig aardbevingen en er liggen ook moeilijk doordringbare rotsformaties. De tunnels én de rest van het in de eerste fase 480 kilometer lange traject met tientallen viaducten zouden in 2022 klaar moeten zijn.

Die planning is veel te optimistisch, zegt tunnel-expert Herbert Einstein van MIT:

“Having looked at a number of these long tunnels, the California plan is aggressive. From a civil engineering perspective it is very, very ambitious — to put it mildly.”

Ook de totale kosten van de lijn waarop de treinen uiteindelijk 350 km/h moeten gaan rijden, zullen hoger zijn dan de nu geraamde 68 miljard dollar. En dat is al ruim twee keer zo hoog als de 33 miljard dollar waar de Californische bevolking zeven jaar geleden mee instemde.