Over het algemeen worden mensen niet heel gelukkig van meer spullen, waarschuwen psychologen vaak, en dan zeggen ze er meestal achteraan dat we ons geld beter aan ervaringen (cursussen, reizen) dan aan spullen kunnen besteden. We wennen namelijk heel snel aan bezit – en dan willen we weer iets nieuws. Maar Amerikaanse psychlogen hebben daar nu een uitzondering op gevonden (Journal of Personality and Social Psychology, november): aan spullen waarvan we vinden dat die sentimentele waarde hebben, wennen we zelfs na maanden nog niet. De psychologen onderzochten ook wat iets sentimentele waarde geeft: dan doet het iemand meestal denken aan een belangrijke persoon of aan een bepaalde tijd of gebeurtenis. Het gaat minder om het voorwerp zelf dan om de associaties die het oproept. Je hebt het bijvoorbeeld cadeau gekregen of geërfd. In feite is het meer een ervaring dan een voorwerp.
N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.
Sentimentele waarde van spullen zorgt ervoor dat ze ons langer gelukkig maken
Een versie van
dit artikel
verscheen ook in
nrc.next
van 26 oktober 2015