Auto van de toekomst? Zonneauto uit Eindhoven wint prestigieuze prijs

Futuristische auto’s racen mee met de World Solar Challenge. Auto uit Eindhoven wint belangrijke prijs.

Stella Lux Foto: Bart van Overbeeke / TU Eindhoven

Bij de World Solar Challenge in Australië lijken de auto’s die over de weg razen meer op voertuigen voor buitenaardse wezens: lage wegligging, gestroomlijnd, een plat dak vol zonnepanelen en futuristische koplampen. Is dit de toekomst?

Hoe dan ook, de World Solar Challenge is een belangrijke race voor auto’s op zonne-energie en de Eindhovense zonneauto Stella Lux won er vandaag de prijs voor de beste gezinsauto. De auto is gebouwd aan de Technische Universiteit Eindhoven en ziet er zo uit:

Stella Lux

Stella Lux. Foto: Bart van Overbeeke / TU Eindhoven

En hieronder is de Stella Lux te zien temidden van andere auto’s in de race:

De parade van zonneauto's die meedoen aan de World Solar Race.

De parade van zonneauto’s die meedoen aan de World Solar Race. Foto: Solar Team Eindhoven / Flickr

3000 kilometer gereden

De Nederlandse auto heeft 3000 kilometer afgelegd met twee personen aan boord en behaalde een gemiddelde snelheid van 76 kilometer per uur. In de categorie gezinsauto’s wordt bij deze prijs gelet op: rijprestaties (de Stella Lux rijdt maximaal 130 kilometer per uur), gebruiksgemak, kofferbakruimte en comfort.

Op de website van het Solar Team Eindhoven staat wat het team wil bereiken met haar ontwerpen:

“Solar Team Eindhoven heeft de wereld al laten zien dat het mogelijk is om een gezinswagen te creëren die efficiënt is en energiezuinig. Nu is het onze missie om solar-auto’s sexy en gebruiksvriendelijk te maken.”

Naast de zonnepanelen heeft de Stella Lux ook een accu. Aan het begin van de race vertrok de Stella Lux met een volle accu die met zonne-energie was opgeladen. Deelnemers aan de World Solar Challenge mochten de auto na 1500 kilometer één keer opladen aan het elektriciteitsnet.

In Nederland vaker opladen

Tommie Perenboom, een van studenten die meehielp met de bouw van de Stella Lux, denkt dat rijders in Nederland door het doorgaans slechtere weer iets sneller moeten opladen: na 1000 kilometer.

Als de auto weinig wordt gebruikt en veel geparkeerd staat in de zon, kan hij zelfs meer energie produceren dan hij verbruikt, zegt Perenboom tegen persbureau ANP.

De wedstrijd ging van Darwin naar Adelaide. Op het YouTube-kanaal van de organisatie zijn vele video’s te zien. Om een indruk te krijgen van de race:

En ook Solar Team Eindhoven maakte filmpjes, bijvoorbeeld deze:

Eindhoven eerder in de prijzen

In 2013 won een team uit Eindhoven de prijs ook. Dit jaar was het voor het eerst dat een zonneauto tijdens de World Solar Challenge de volledige 3000 kilometer aflegt met twee personen.

De bagageruimte van de Stella Lux.

De bagageruimte van de Stella Lux. Foto: Bart van Overbeeke / TU Eindhoven