Trillende koffiehanden, afscheid nemen bestaat niet

Beeld iStock

Had je geen tijd al onze verhalen te lezen? Dit zijn de belangrijkste stukken van de week op een rij.

1. Lees je dit met een kopje koffie bij de hand? Grote kans, we zijn er gek op in Nederland. Maar voordat je weer een slokje neemt: weet je wat koffie precies met je doet? NRC Q bracht het voor je in kaart.

2. En we namen afscheid deze week. Van het graaien in bakken en zwaaien met gele tasjes in de Bijenkorf, bijvoorbeeld. De uitverkoop der uitverkopen, de Drie Dwaze Dagen, is te ordinair voor het warenhuis geworden. Zo is de blauwe envelop inmiddels te ouderwets voor de Belastingdienst. Na 100 jaar trouwe dienst, gaat de envelop (bijna) met pensioen.

3. Wereldwijde commotie om een filmpje van exact 2 minuten en 35 seconden. Alleen al in de eerste twaalf uur dat de nieuwste (en laatste) trailer van Star Wars online verscheen, werd het filmpje ruim tien miljoen keer bekeken. Het draait dan ook al lang niet meer alleen om de films zelf, ook de trailers (en trailers van trailers) zijn booming.

4. Over films gesproken: we werden deze week ook getrakteerd op een collectieve flashback naar een flashforward. In de 1989 uitgekomen actiekomedie Back to the Future 2 vloog scholier Marty McFly naar 21 oktober 2015. Reden voor NRC Q stil te staan bij alles wat er wel (en vooral niet) uitkwam. En voor bedrijven om daarop in te haken.

5. Die inhakers mogen leuk zijn voor bedrijven, op sociale media hebben ze het lang niet altijd makkelijk. (In hun ogen) onterechte klachten op Twitter, neprecensies op fora. Deze vijf bedrijven pikten dat niet.

6. Het lukt topvrouw Marissa Mayer maar niet om Yahoo! echt uit het slop te trekken. Deze week presenteerde het internetbedrijf opnieuw tegenvallende resultaten. Niet de enige reden voor teleurstelling. Waar aandeelhouders het meest naar uitkeken, wordt opnieuw uitgesteld: de spin-off van Yahoos miljardenaandeel in Alibaba.

7. Een beursgang die wel nog gepland staat: die van Match Group, de datingtak van mediaconglomeraat InterActiveCorp. In de voorlopige prospectus strooit Match, waaronder ook de app Tinder valt, niet alleen met grote woorden.

8. Je kunt natuurlijk voor een busje van Volkswagen, Mercedes of Renault gaan als je een nieuwe bedrijfsauto nodig hebt. Maar dat kan ook, nou ja, beter dachten de 26 mensen die vorig jaar een Ferrari als bedrijfsauto lieten registreren.

9. Weleens gehoord van Multi-Channel Networks? Mediabedrijven als RTL en SBS zeker wel. Die investeren maar wat graag in deze bedrijven die de Enzo Knols en PewDiePies van deze wereld aan adverteerders koppelen.

10. Was dat even schrikken. Speelgoedfabrikant Lego waarschuwt dat het in de laatste maanden van dit jaar mogelijk niet aan alle vraag naar hun felgekleurde blokjes kan voldoen. Is er echt sprake van Legoschaarste, of is het een publiciteitsstunt?