Legoschaarste? Of toch publiciteitsstunt

Foto Flickr by cc

Het gaat zo hard met de verkoop van legosteentjes, aldus de Deense speelgoedfabrikant, dat Lego de vraag niet meer aan kan. Het is zelfs maar de vraag of de fabrikant genoeg kan produceren om aan de behoefte voor de komende feestdagen te voldoen. Dat zegt het bedrijf zelf tenminste.

Het lijkt een slimme truc om klanten naar de winkel te lokken. Consumenten slaan nog snel dozen Lego in voordat ze echt op zijn en winkeliers halen voor de zekerheid extra voorraad in huis.

Maar volgens Lego is geen sprake van een publiciteitsstunt. Het bedrijf zegt zijn voorspelling te baseren op de verkopen in de eerste helft van 2015: die waren veel hoger dan verwacht. Een woordvoerder: „We zullen niet in staat zijn om alle producten die winkels in verschillende Europese landen nu bestellen voor de rest van 2015 te leveren.”

Om welke producten het gaat, of om welke Europese landen, zegt de fabrikant niet te weten. Ook niet of Nederland tot de landen behoort waar mogelijk Legoschaarste optreedt. Maar of consumenten het ook zullen merken?

Webwinkel bol.com zegt zich geen zorgen te maken over de eigen Lego-voorraad. De grote speelgoedketens Intertoys (259 winkels) en Bart Smit (194 winkels) willen er weinig over kwijt, maar een woordvoerder van Intertoys zegt „er niet vanuit te gaan dat wij onze klanten teleur gaan stellen”.

Lego zegt er alles aan te doen de productie op peil te houden. De vier fabrieken in Denemarken, Hongarije, Tsjechië en Mexico draaien op volle toeren. Deze week maakte Lego nog bekend drie fabrieken stevig uit te breiden en een nieuwe fabriek neer te gaan zetten in China. In totaal moeten die investeringen, die enkele honderden miljoenen euro’s bedragen, voor 6.100 extra banen zorgen. Bij Lego werken nu 15.000 mensen.

Lego heeft concurrenten Mattel en Hasbro van de troon gestoten als grootste speelgoedfabrikant ter wereld. Dankzij een een grote koersverandering tien jaar geleden, waarbij onder meer Lego speciaal gericht op meisjes werd geïntroduceerd, groeit het bedrijf als kool. Ook openen er de komende twee jaar zeven nieuwe pretparken (Legoland, Lego Discovery Centre) en krijgt succesvolle tekenfilm The Lego Movie minstens één vervolg en twee spin-offs.

„Everything is awesome”, luidt de soundtrack van de Lego-film, maar het is de vraag of de misgrijpende consument daar rond Kerst ook nog steeds zo over denkt.