Het begon met een oude brandweerwagen

Geen automobilist die ze niet kende: de trucks met ‘Harry Vos’ op de zijkant. Rond 1977 reden er zeventig in Nederland rond. Na de eeuwwisseling werd Vos het grootste transportbedrijf van het land, met in 2007 3.000 vrachtwagens, 5.000 werknemers en vijftig vestigingen in binnen- en buitenland. Grondlegger Harry Vos overleed 2 oktober op 99-jarige leeftijd.

Harry Vos begon in 1944 met één chevrolet een lijndienst tussen Nijmegen en Oss. Zijn vader Driekus had ook een transportbedrijf. Elke zoon die trouwde kreeg een wagen mee om voor zichzelf te beginnen. Die van Harry, de oudste zoon, werd al na een paar maanden door de Duitsers geconfisqueerd. Hij slaagde erin een nieuwe te kopen, een brandweerwagen die gedemonteerd was om te voorkomen dat de Duitsers hem in handen kregen. Na de bevrijding bouwde hij een loods en tijdens de wederopbouw breidde het bedrijf zich rap uit. Hetzelfde gold voor het katholieke gezin; er kwamen negen kinderen.

Vader Harry hield kantoor in de voorkamer van het woonhuis in Oss. Hij werkte van ’s ochtends zes tot ’s avonds tien. Binnen enkele jaren had hij aan administratie en financiën de handen vol, en kroop hij alleen nog achter het stuur om zieke chauffeurs te vervangen.

Oudste zoon Wim werd in 1967 de rechterhand van zijn vader. Die ging dynamisch en vooruitstrevend te werk, zegt hij. Harry Vos rustte wagens uit met kranen die stenen konden tillen, zodat het laden en lossen veel sneller ging. Kwam er in Den Bosch een nieuwe brouwerij, dan zorgde hij dat hij daarvoor geschikte vrachtwagens had. En hij ging al vroeg internationaal: banden vervoeren voor Michelin.

Na zijn pensionering in 1977 namen drie zoons het bedrijf over. Harry Vos bleef het nauwlettend volgen. Met de caravan reden hij en zijn vrouw naar nieuwe locaties in Clermont Ferrand, Lyon, Barcelona. „Hij klopte netjes aan en zei: ik ben Harry Vos”, zegt Wim Vos. „Dan vlogen de deuren open. Ze kregen koffie, een rondleiding en er werden foto’s gemaakt, waar hij plakboeken van maakte.”

Sinds eind vorig jaar is Vos Logistics, zoals het bedrijf sinds 1998 heet, los van de familie. Omdat Oost-Europese transporteurs het wegvervoer gingen domineren, richt het bedrijf zich de laatste jaren meer op ‘logistieke dienstverlening’: voorraden beheren, goederen verpakken, verzendklaar maken en stipt op tijd ‘op maat’ afleveren. Toch zijn er nog altijd 2.000 Vos-vrachtwagens dagelijks onderweg.